Choć zaburzeń integracji sensorycznej nie można zdiagnozować u dzieci poniżej 2 roku życia, pewne zachowania mogą świadczyć o problemie. Maluch często płacze, bywa nadmiernie pobudzony, a do zasypiania potrzebuje zupełnej ciszy? Podpowiadamy, jakie zachowania to przejaw problemów w odbiorze i przetwarzaniu bodźców zmysłowych.
Konsultacja merytoryczna: lek. med. Danuta Chrzanowska-Liszewska, specjalista pediatrii i neonatologii
Częsty płacz u małego dziecka zazwyczaj nie dziwi. Maluchy w ten sposób sygnalizują własne potrzeby. Gdy jednak niemowlę płacze mimo ich zaspokojenia, a sytuacja powtarza się bez przerwy, warto zbadać malca pod kontem zaburzeń integracji sensorycznej.
Nauka odbierania i przetwarzania bodźców to proces, który trwa przez pierwsze lata życia. Dziecko przychodząc na świat jest wyposażone w zmysły, musi jednak opanować umiejętność przetwarzania danych. Ilość bodźców, jaka dociera do niego po porodzie jest bardzo duża. Ta niedojrzałość sensoryczna chroni przed nadmiarem wrażeń. Choć słyszy, widzi i czuje smak, nie umie posługiwać się zmysłami. U noworodka większość reakcji to odruchy bezwarunkowe. Instynktowne działanie jak płacz czy szukanie piersi, pozwala funkcjonować zanim nauczy się on panować nad reakcjami.
Do zaburzenia integracji sensorycznej dochodzi, jeśli proces związany z odbieraniem, rozpoznawaniem, przetwarzaniem i łączeniem informacji na temat otaczającej, zmieniającej się rzeczywistości, nie przebiega prawidłowo. W miarę rozwoju bezwarunkowe odruchy zmieniają się w świadome działania. Dojrzałość układu nerwowego przejawia się umiejętnością interpretacji doświadczeń. Maluch reaguje odpowiednio do bodźca. Jeśli proces integracji sensorycznej nie przebiega prawidłowo, dziecko nie potrafi dobrze ocenić bodźców i na nie odpowiadać.
Pewne reakcje niemowlaka mogą świadczyć o tym, że proces integracji sensorycznej jest zaburzony. Niektóre zachowania charakterystyczne dla problemów z integracją sensoryczną wynikają z innych przyczyn jak np. ząbkowanie czy alergia. Jeśli podejrzewasz zaburzenia u swojego dziecka, skonsultuj to z lekarzem. Zakłócenia nasilają się z wiekiem, dlatego wczesna diagnostyka i rozpoznanie problemu pozwala na wdrożenie planu naprawczego.
Niemowlęta, u których wystąpiły problemy w zakresie integracji sensorycznej zwykle:
są nadmiernie pobudzone, rzucają wszystkim, bardzo mocno ciągną za wszystko, co się da np. za włosy;
lubią leżeć w jednej pozycji, są ospałe, mało zainteresowane ruchem;
płaczą w trakcie kąpieli;
nie lubią przytulania, bardzo niepewnie czują się w otoczeniu obcych osób, zazwyczaj innych dzieci;
unikają kontaktu wzrokowego;
nie podążają wzrokiem za zabawką;
nie chcą spać w obcym miejscu;
zasypiają w ciszy lub tylko przy głośnych dźwiękach;
mają problemy z zasypianiem, często wybudzają się w ciągu nocy lub nad ranem i nie mogą zasnąć;
są drażliwe, szybko wybuchają intensywnym płaczem, denerwują się, gdy dużo dzieje się dookoła np. gdy są w centrum handlowym;
lubią intensywne bujanie i gwałtowne ruchy, np. jazdę wózkiem po dużych wertepach;
nie lubią intensywnego bujania i gwałtownych ruchów, wysokiego podnoszenia, czują lęk będąc w przestrzeni, kiedy nie mają żadnego oparcia;
mają słabą równowagę, kiedy zaczynają zdobywać poszczególne kamienie milowe takie jak siedzenie, raczkowanie, wspinanie się, chodzenie;
nie wkładają do buzi zabawek lub wkładają bardzo intensywnie;
nie lubią ubierania się, przewijania;
nie lubią dotykać pewnych faktur np. kocyka, dywanu, ręcznika;
nie lubią smarowania kremami, oliwkami;
nie akceptują innej konsystencji niż papkowata.
Małe dzieci szybko się uczą i wczesna stymulacja pozwala nauczyć je prawidłowej reakcji na bodźce. Terapia polega na dostarczaniu właściwych impulsów, w celu wywołania odpowiedniej reakcji. Terapeuta poprzez odpowiednią stymulację może wpływać na normalizację odbioru bodźców w obrębie zaburzonego zmysłu. Terapia polega na:
Wykonywaniu masaży różnorodnymi fakturami, urządzeniami wibrującymi, masami, inicjowaniu zabaw z materiałem ziarnistym takim jak kasza, ryż, piasek itp.
Wykonywaniu ćwiczeń w przestrzeni z wykorzystaniem sprzętu podwieszanego np. różnego rodzaju huśtawek.
Stymulacji zapachowej- podawaniu dziecku do wąchania naturalnych zapachów.
Stymulacji słuchowej polegającej na wykonywaniu ćwiczeń z wykorzystaniem nagrań z dźwiękami otaczającego świata, zabawach instrumentami.
Stymulacji wzrokowej poprzez prezentowanie różnych bodźców wzrokowych poprzez obrazy kontrastowe do obiektów świetlnych. itp.
Stosowaniu technik wyciszających np. w postaci mocniejszych masaży w celu opanowania nadmiernego pobudzenia.
W trakcie terapii dziecko uczy się odbierać bodźce na optymalnym poziomie, czyli ani za mocno ani za słabo. Terapeuta w trakcie zajęć obserwuje reakcje dziecka, dostosowując program terapeutyczny do indywidualnych potrzeb. Schemat działania jest różny i niepowtarzalny. Bardzo ważną rolę odgrywa zaangażowanie rodziców. Część ćwiczeń należy powtarzać, samodzielnie wykonując je w domu.
Terapia dzieci polega na stymulacji ruchowej dostosowywanej do możliwości i umiejętności. Starsze dzieci w trakcie zajęć z integracji sensorycznej ćwiczą na równoważniach, trampolinach, drabinkach. Zajęcia na sali gimnastycznej przez zabawę uczą odpowiedniej reakcji na bodźce i koordynacji ruchowej.
Wspierając rozwój integracji sensorycznej pozwól dziecku na samodzielność. Obserwuj je w trakcie wykonywania zadań. Wyręczając dziecko w wykonywaniu czynności, które mogłoby zrobić samo, sprawisz, że trudności się pogłębią. Maluch nie będzie mógł ćwiczyć i problem będzie narastał. Jeśli będziesz podkreślać, że jest za mały na to, aby coś zrobić zaburzysz samoocenę malca. Dziecko powinno robić wszystko to, co jest w stanie samodzielnie wykonać.
Nauka samoobsługi pozwoli ocenić słabe i mocne strony. Jeśli dziecko nie chce samo robić czegoś, to sygnał, że coś jest nie tak. Powodem może być słaba koordynacja, trudności z planowaniem motorycznym, czyli umiejętnością tego jak po kolei wykonać jakąś czynność.
Warto zachęcać dziecko do wykonywania zadać wymagających użycia siły fizycznej. Pozwól maluchowi nosić ciężkie przedmioty, pchać je i ciągnąć, zwracając uwagę na to, by używał do tego obu rąk. Bawiąc się zachęcaj go do leżenia na brzuchu, bez podpierania się rękoma.
Rozwój integracji sensorycznej rozpoczyna się w życiu płodowym, dlatego kondycja mamy w trakcie ciąży może wpłynąć na późniejsze zaburzenia. Prawdopodobieństwo wystąpienia problemów zwiększa się, jeśli ciężarna:
musi leżeć z powodu zagrożonej ciąży;
pali papierosy;
pije alkohol;
przyjmuje leki.
W grupie podwyższonego ryzyka znajdują się również dzieci, które przyszły na świat w wyniku:
przedwczesnego porodu;
cesarskiego cięcia;
porodu z komplikacjami.
Problemy mogą się pojawić u dzieci, którym ogranicza się możliwości poznawania i badania świata przy udziale zmysłów. Nadmierne oglądanie telewizji sprawia, że maluch zamiast eksplorować świat skupia się na ulubionym urządzeniu. Zaburzenia integracji sensorycznej dotyczą również dzieci, u których zmysły takie jak wzrok czy słuch są uszkodzone.
Zaburzenia integracji sensorycznej nie przechodzą same, wymagają terapii, z wiekiem mogą przyjmować inną formę. Przejawem ich są kłopoty z jedzeniem, spaniem, ubieraniem, trudności w radzeniu sobie z emocjami czy nawiązywaniu relacji społecznych.
Dzieci marudzą z powodu niewygodnego ubrania, mają problemy z zasznurowaniem obuwia, a prace plastyczne, podczas których liczy się precyzja jak np. wycinanie, stwarzają problemy. Konsekwencją zaburzeń są problemy z nauką (m.in. nauką czytania i pisana na pierwszym etapie edukacyjnym), problemy z koncentracją i nadpobudliwość ruchowa.
Rozwój mowy to proces, który rozpoczyna się w wieku niemowlęcym, dlatego na konsultacje do logopedy warto udać się z dzieckiem, zanim zacznie mówić. Dowiedz się, czego dotyczy i jak wygląda wizyta u logopedy z noworodkiem. ...
Pierwsze kroki dziecka są nieporadne. Jeśli jednak Twój szkrab całkiem nieźle opanował sztukę chodzenia, a piesze wędrówki są coraz dłuższe, sprawdź, czy porusza się prawidłowo. Podpowiadamy, na co warto zwrócić ...
Bilans zdrowia pozwala ocenić, jak rozwija się dziecko i pomaga wykryć ewentualne nieprawidłowości. Dowiedz się, co sprawdza lekarz na wizycie kontrolnej oraz w jakim terminie powinnaś zgłosić się na badania przesiewowe ...
Kiedy moje dziecko zacznie mówić? - to pytanie niezmiennie nurtuje rodziców małych dzieci. Pomożemy znaleźć Ci odpowiedź.
Raczkowanie, czyli przemieszczanie się na czworakach to ważny etap w rozwoju dziecka. Sprawdź jak wesprzeć malucha zanim samodzielnie stanie na nóżkach.
<p>Sylwia ja też ćwiczę z córką w domu. Ale u nas jest to głębsza sprawa i same ćwiczenia w domu nie wystarczają. Do tego część rzeczy, którymi jest stymulowana ja ich robić nie mogę bo mogę tylko córce zaszkodzić. Ale skoro wam się udało to zrobić w...
<p> U nas zaburzenia integracji sensorycznej byly zdiagnozowane jak coreczka miala 8 miesiacy i bylo to potwierdzone przez 3 niezaleznych specjalistow nam udalo sie wycwiczyc to samodzielnie w domu za pomoca specjalnych pileczek zabaw np z worec...
<p>Terapia sensoryczna pomaga. Córka ma już prawie rok zajęcia i widać postępy. Jak dziecko ma problem to polecam. Wiem jak było i widzę co jest teraz dzięki ćwiczeniom. Mnie też to kosztowało sporo nerwów i ciągłego kłócenia się by dziecko miało zaj...