Moja 3 letnia córka z tego co się dowiedziałam, przez koślawość kolan ma zaburzenia motoryki dużej. Pierwszy raz obiło mi się to o uszy i postanowiłam zagłębić się w kwestii motoryki małej i dużej.
Co w ogóle kryje się pod nazwą "motoryka"? Jest to ogólna sprawność fizyczna każdego człowieka.
Tak jak wyżej wspomniałam motoryka dzieli się na małą i dużą.
Motoryka mała to sprawność fizyczna dłoni i paluszków. (rysowanie, chwytanie przedmiotów, zapinanie guzików, pisanie)
Motoryka duża to sprawność fizyczna całego ciała dziecka. (bieganie, skakanie, granie w piłkę).
Rozwój motoryki jest bardzo ważny dla naszego dziecka i jego prawidłowej sprawności fizycznej jak i ogólnego funkcjonowania.
Aby stymulacja motoryki była prawidłowa pod względem ruchowym należy pamiętać, że wtedy skupiamy się na motoryce dużej, czyli rozwoju ogólnej sprawności, później możemy przejść do polepszania motoryki małej.
Dokładny przebieg rozwoju motorycznego u dziecka:
Do 6 miesiąca życia dziecko powinno potrafić :
-unosić główkę do góry
-przekładać przedmioty z ręki do ręki
-sięgać po przedmioty
-chwytać przedmioty
Od 6 do 12 miesiąca życia dziecko powinno :
-siedzieć
-obracać piłkę w pozycji siedzącej
-podnosić przedmioty kciukiem i dowolnym palcem
-raczkować
-Wyjmować przedmioty z dziurek, otworów
-wkładać i wyciągać przedmioty z pojemnika.
-uderzać przedmiotami o siebie
Od 1 roku życia do 2 lat dziecko powinno umieć:
-samodzielnie chodzić
-kucać by podnieść zabawkę
-stawać na chwilę na jednej nodze
-wdrapywać się na meble, kanapy
-popychać i pociągać przedmioty
-wbiegać pod górkę
-podskakiwać
-szeroko rozkładać rączki
Od 2 roku życia do 3 roku życia dziecko powinno:
-wchodzić po schodach
-omijać przeszkody
-przenosić przedmioty
Od 3 roku życia do 4 dziecko powinno :
-poprawić swoją równowagę
-sprawnie biegać i skakać
-wydłużać swoje kroki
-sprawnie korzystać z zabawek, narzędzi
-ruchy dłoni są bardziej precyzyjne
Od 4 do 5 roku życia :
-Swobodne bieganie
-utrzymywanie równowagi ciała
-swobodne podskakiwanie
-łączenie kilku czynności ruchowych (np. robienie pajacyka)
-swobodnie łapie, rzuca i kopie zabawki, przedmioty.
U nas przez koślawość kolan została zaburzona motoryka duża, dziecko jest nieporadne, przewraca się, często potyka, upuszcza przedmioty, potrafi się przewrócić na prostej drodze i jest cała posiniaczona..
Kiedy dziecko ma zaburzenia motoryki dużej? Warto przeczytać poniższe przykłady :
-dziecko ma problemy z ubieraniem się czy rozbieraniem
-niezgrabnie biega
-ma trudność z rzucaniem, celowaniem, chwytaniem
-unika klejenia, nawlekania, posługiwania się nożyczkami
-niechętnie maluje, koloruje czy rysuje
-ma problem ze zbudowaniem wieży z klocków
-często wypuszcza przedmioty z rąk
Przykładowe ćwiczenia do poprawy motoryki dużej :
-robienie rowerka w powietrzu
-naśladowanie ruchów
-tańczenie
-pływanie
-poruszanie wybraną częścią ciała (tylko głową, tylko ręką)
-jazda na rowerku biegowym
-turlanie się po podłodze.
Jak widać ćwiczenia motoryki to duża zabawa, warto aktywnie uczestniczyć w niej ze swoim dzieckiem.