Lista życzeń
Koszyk
Twój koszyk jest pusty
Kontynuuj zakupy

Rozwój i wychowanie (747 Wątki)

Konsekwencje oglądania telewizji przez niemowlęta i dzieci w wieku przedszkolnym – doniesienia ze świata

Data utworzenia : 2016-08-23 13:01 | Ostatni komentarz 2016-09-16 19:58

Marzena.Partas

1589 Odsłony
7 Komentarze

Opracowanie: Anna Rybak Na podstawie: Thakkar RR, Garrison MM, Christakis DA: A Systematic Review for the Effects of Television Viewing by Infants and Preschoolers. Pediatrics 2006;118;5:2025-2031 W Stanach Zjednoczonych udowodniono, że dzieci spędzają przed ekranem telewizora więcej czasu niż podczas jakiejkolwiek innej czynności, z wyjątkiem spania. W zaleceniach Amerykańskiej Akademii Pediatrii (AAP) jest zapis o zniechęcaniu dzieci 2. roku życia Jedno z ciekawszych badań cytowanych przez autorów artykułu dotyczyło 6‑miesięcznej obserwacji dzieci w wieku 3–5 lat, które losowo podzielono na 2 grupy. Interwencja polegała na oglądaniu przez 50 minut, 5 dni w tygodniu, przez 6 miesięcy programu edukacyjnego – hiszpański odpowiednik „Ulicy sezamkowej” (grupa pierwsza) oraz innych nieedukacyjnych programów dla dzieci (grupa druga). Wszystkie dzieci oceniano dwukrotnie: 7 tygodni po rozpoczęciu badania oraz po 6 miesiącach zakończeniu badania). Dzieci, które oglądały „Ulicę sezamkową” wypadły w testach oceniających znacznie lepiej w zakresie znajomości liczb, słów i liter oraz w testach na wiedzę i zrozumienie (wyniki były statystycznie istotne) w porównaniu do dzieci z grupy drugiej. W innym przytoczonym badaniu, analizie poddano preferencje rasowe dzieci. Jedna grupa oglądała program edukacyjny, w którym występowały i bawiły się dzieci rasy białej i czarnej, natomiast grupa druga oglądała ten sam program, w którym tym razem występowały tylko mali aktorzy rasy białej. Po kilku edycjach programu poproszono dzieci o wybranie ze zdjęć osób, z którymi chciałyby się bawić. Dzieci z pierwszej grupy istotnie częściej wybierały zdjęcia dzieci rasy innej niż biała w porównaniu do grupy drugiej (71% vs 33%). Tak spektakularnych wyników nie wykazał żaden z czterech eksperymentów oceniających zachowania prospołeczne u dzieci w zależności od oglądanych programów. Porównywano programy neutralne (filmy przyrodnicze), programy edukacyjne („Ulica sezamkowa”), agresywne kreskówki (Batman, Superman) oraz programy rodzinne i prospołeczne (Mister Rogers’ Neighborhood). Autorzy artykułu cytują również badanie, w którym oceniano wpływ telewizji na twórczą zabawę. W jednym z badań udowodniono bezpośredni wpływ rodzaju oglądanych programów (a nie ilości czasu spędzonego przed ekranem) na kreatywność u dzieci. Obserwowano trzy grupy: dzieci oglądające filmy bez akcji/bez przemocy, z szybką akcją/z przemocą, z szybką akcją/bez przemocy oraz grupę nieoglądającą żadnej telewizji. Najlepsze wyniki osiągnęły dzieci w grupie pierwszej. Co ciekawe, dzieci nieoglądające żadnych programów wykazały jedynie mierny postęp w kreatywnych zachowaniach. W innym badaniu najlepsze wyniki osiągnęły dzieci, które oglądały program pod opieką dorosłych, których rolą było podkreślanie istotnych zdarzeń i przesłań programu. Najczęściej poruszany jest temat zależności występowania agresywnych zachowań u dzieci od oglądania określonych programów telewizyjnych. Autorzy przeglądu cytują badanie, w którym porównano zachowania dwóch grup dzieci: w jednej grupie pięcioro dzieci oglądało agresywne programy codziennie przez 10 minut przez 11 dni, druga grupa w tym czasie oglądała programy o neutralnej treści. Interpersonalne agresywne zachowania dzieci podczas dowolnej zabawy oceniano przed eksperymentem oraz tuż po programach. Zaobserwowano statystycznie istotnie częstsze zachowania agresywne wśród dzieci z grupy pierwszej. Wyniki te jednak nie potwierdziły się w kilku innych badaniach. Ciekawy wynik przedstawiły badania obejmujące dzieci, które pierwotnie wykazywały ponadprzeciętne zachowania agresywne. Ekspozycja tych dzieci na kreskówki o treściach agresywnych spowodowała u nich częstsze zachowania agresywne, niż u podobnych dzieci, którym pokazywano filmy neutralne. Autorzy sugerują, że przemoc pokazywana w telewizji nie wpływa jednakowo na wszystkie dzieci i może zachęcać lub wpływać na ekspresję istniejących już zachowań impulsywnych czy agresywnych. Jak podkreślają autorzy opracowania, istnieje wiele sprzeczności dotyczących wpływu telewizji edukacyjnej na umiejętność samokontroli zachowań u dzieci. Oceniano takie zdolności jak uwaga, wytrwałość przy zadaniach, kontrola impulsów, tolerancja opóźnień. W części przytaczanych badań nie znaleziono różnic zależnych od oglądanych programów. Jedno z badań prezentowało statystycznie istotne zwiększenie tolerancji opóźnień oraz wytrwałości przy rozwiązywaniu zadań w klasie wśród dzieci oglądających programy rodzinne, prospołeczne i neutralne w porównaniu do dzieci oglądających filmy akcji i kreskówki typu Batman czy Superman. W innym badaniu wykazano, że dzieci eksponowane na bardziej agresywne bajki spędzały mniej czasu na indywidualnych zadaniach i częściej zmieniały obiekty zainteresowań. Autorzy artykułu zwracają uwagę, że pierwsze 5 lat życia to niezmiernie istotny czas rozwoju dziecka. Mimo faktu, że niemowlęta są obecnie największą grupą docelową marketingu telewizyjnego, autorzy nie znaleźli badań dotyczących wpływu telewizji na dzieci poniżej 3. roku życia. Mimo, iż większość osób koncentruje się na czasie oglądania telewizji, autorzy wszystkich badań podkreślają, że istotna jest treść oglądanych programów. Większość przedstawianych eksperymentów dotyczyła wpływu telewizji na rozwój i zachowania dzieci; autorzy podkreślają, że temat oglądania telewizji i związanej z tym otyłości jest systematycznie ignorowany w badaniach naukowych dotyczących dzieci w wieku przedszkolnym. Przedstawiane badania naukowe w większości dotyczyły niewielkiej grupy badanych oraz dosyć krótkiej ekspozycji, wobec czego należy ostrożnie wyciągać wnioski. Żródło: www.standardy.pl/pediatria standardy medyczne/ pediatria 2009 t. 6 str. 229–231

2016-09-16 19:58

O negatywnych skutkach nadmiernego korzystania z telewizji, tabletów, telefonów można czytać godzinami. Co z tego.. żyjemy w czasach, gdzie większość rodziców nie chce żeby dziecko czuło się gorsze od rówieśników i pozwala praktycznie na wszystko, bez umiaru, nie zastanawiając się nad konsekwencjami jakie może nieść za sobą takie zachowanie i podejście. Błędne koło. Ja swojemu dziecku, nie pozwolę na siedzenie przed tv godzinami, gry na tablecie czy telefonie. Nie chce go izolować, ale wszystko z umiarem i z zachowaniem zdrowego rozsądku.

2016-09-06 12:07

Znam dzieci, które jak tylko włączy się telewizor patrzą się w niego jak zahipnotyzowane. Ogólnie telewizja nie jest dobra dla dzieci. Bajki, programu edukacyjne owszem, ale także wszystko w odpowiednim wieku i ilości godzin czy minut. Moi chłopcy lubią słuchać muzyki, niektóre reklamy je interesują, ale ogólnie telewizora nie włączam bez potrzeby, maluchy wolą bawić się swoimi zabawkami.

2016-08-29 09:36

Ostatnio usłyszałam od teściowej o dziecku, które trafiło na oddział z niezdiagnozowaną wcześniej padaczką. Dziecko dostało tzw. padaczki odruchowej, lekarze przypuszczali, że spowodowana była ona grą na tablecie. Przyznam, że nigdy wcześniej nie słyszałam o takim przypadku, stąd też moje zwiększone zainteresowanie tematem. Był to typ padaczki fotogennej, która wywoływana jest przez zbyt szybko migoczące obrazy. Czytałam też, że właśnie w Japonii było bardzo dużo przypadków tej padaczki spowodowanej najprawdopodobniej jakąś bajką animowaną.

2016-08-27 16:37

Widziałam ostatnio reklamę w tv jak dziecko wpada w trans podczas oglądania telewizji i co się z nim dzieje..jest to przerażające więc należy ograniczać takie seanse dla dobra naszych pociech!

2016-08-26 13:08

Zgadzam się, że na negatywne skutki oglądania tv składa się właśnie treść oglądanych programów, ale też wydaje mi się to, czy dziecko cały czas jest samo w pokoju, tzn. siedzi i ogląda, a domownicy robią coś w innych pokojach. Nie mówię, o sytuacji, gdy dziecko ogląda bajkę, a my idziemy wyciągnąć pranie, wstawić zupę itp., tylko inne sytuacje, które się przeciągają. Dla mnie właśnie najbardziej niebezpieczne jest to, kiedy dziecko wpada w taki trans, bo siedzi sam w pokoju długo wpatrzony w ekran i później po oglądaniu tv jest strasznie zmęczone.

2016-08-23 20:27

Mój maluch ma dopiero 8 miesięcy ale już od tej pory staram się nie uczyć go do telewizji. Jedynie czasami gdy bardzo płacze przy posiłku bo nie chce czy ma zły humor to puszczę mu bajkę i ogląda, wtedy zje raz dwa i po krzyku. Ale gdy spędzamy wolny czas to wolę go zabrać na hustawke czy do bawialni na te kolorowe kulki i wtedy ma świetną zabawę i rozwój w jednym :-)

2016-08-23 18:30

Moja 5 letnia córka ogląda sporadycznie bajkę w ciągu dnia większość czasu spędza na podwórku ale wiem, że gdybym pozwoliła jej siedzieć więcej czasu przed telewizorem to nie protestowałaby...Natomiast 8 miesięczny synek nie ogląda telewizji :)