Poznaj korzyści dla Twojego dziecka i Ciebie płynące z karmienia piersią.
Dowiedz się jak karmić piersią i jak pokonać problemy związane z laktacją.
RODZICE
Widok sekcji
Artykuły
Filmy
Narzędzia

Mamo, znajdź czas na sen

Wiele świeżo upieczonych mam, wpadając w wir domowych obowiązków, zapomina o tym, jak bardzo istotny jest sen. Nie dosypiając, narażasz siebie, a także Twojego maluszka, na wiele negatywnych konsekwencji. Przeczytaj, czym grozi niedosypianie i jak spać, żeby się wyspać.
Problemy ze snem
Redakcja LOVI | 1 września 2015
46 komentarzy | Dodaj ocenę: (5)

Wiele mam słyszy, że po narodzinach dzieci może zapomnieć o śnie. Niestety, po przeprowadzeniu badań, okazało się, że powiedzenie to nie wzięło się znikąd:  spośród 3 tysięcy przebadanych rodziców dzieci w wieku do 4 miesięcy średnia snu mamy wyniosła 3-4 godziny na dobę! Do momentu aż dziecko skończy 18 miesięcy, średni czas snu mamy nie przekracza 5 godzin.


Dlaczego mamy nie śpią?

Gdy w domu pojawia się maleństwo, całe dotychczasowe życie wywraca się do góry nogami. Dziecko staje się oczkiem w głowie mamy, a jego dobre samopoczucie – niepodważalnym priorytetem. Świeżo upieczona mama chce być przy swoim maleństwie na każde jego zakwilenie, skrzywienie się czy płacz. Dodatkowo, wiele mam, w trosce o bezpieczeństwo swoich pociech, instaluje w ich otoczeniu sprzęty monitorujące każdy oddech, informujące o zmianach w trybie snu dziecka. Dodatkowo maluch potrafi co 2 godziny budzić się na karmienie. W rezultacie, pozostająca w ciągłym trybie czuwania nad noworodkiem mama zapomina o tym, że sama powinna iść spać.


Jakie są konsekwencje niewyspania?

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, jak ważna jest odpowiednia ilość snu oraz jakie mogą być konsekwencje niedosypiania. Badani, pytani o najważniejsze aspekty dbania o swoje zdrowie, najczęściej wymieniają zdrową dietę oraz aktywność fizyczną. Jednakże, sen jest dużo bardziej istotny, jeśli chcemy zachować dobre samopoczucie, zarówno w kontekście nadchodzącego dnia, jak i długoterminowo. Oto niektóre z dolegliwości, które mogą dotknąć niewysypiającą się mamę.   

Dolegliwości wynikające z jednorazowego niewyspania:

  • rozdrażnienie,

  • mniejsza odporność na stres,

  • obniżona cierpliwość,

  • problemy z koncentracją,

  • ból głowy.

Dolegliwości wynikające z regularnego niedosypiania:

  • gorsza przemiana materii,

  • zaburzenia metaboliczne: cukrzyca, otyłość,

  • choroby układu krążenia,

  • zmniejszona odporność organizmu na bakterie, wirusy i grzyby,

  • przewlekłe migreny,

  • depresja.


Ile godzin powinnaś spać?

Organizacja National Sleep Foundation wraz z zespołem ekspertów przeanalizowała wiele badań na temat efektywności snu. Na ich podstawie określiła normy zalecanej długości dobowej snu dla poszczególnych grup wiekowych*:

  • Noworodki do 3. m. ż. – 14-17 h/doba

  • Niemowlaki od 4. do 12. m. ż. – 12-15 h/doba

  • Dzieci w wieku 1-2 lata – 11-14 h/doba

  • Dzieci w wieku 3-5 lat – 9-11 h/doba

  • Dzieci w wieku 6-13 lat – 10-13 h/doba

  • Młodzież w wieku 14-17 lat – 8-10 h/doba

  • Młodzi dorośli w wieku 18-25 lat – 7-9 h/doba

  • Dorośli 26-64 – 7-9 h/doba

  • Osoby powyżej 65 r.ż. – 7-8 h/doba


*) Źródło: http://sleepfoundation.org/how-sleep-works/how-much-sleep-do-we-really-need

Absolutne minimum snu na dobę to 5 – 6 godzin. Jest to czas niezbędny, aby wprowadzić ciało w stan tzw. „snu głębokiego”,  zapewniającego odpoczynek oraz regenerację naszego organizmu. Oprócz nieprzesuwalnej dolnej granicy snu na dobę, zapotrzebowanie na odpoczynek jest w dużym stopniu uwarunkowane genetycznie – niektórzy potrzebują nawet do 10 godzin, aby czuć się wypoczętym i zregenerowanym. Dodatkowo, wpływ mają również nasze dotychczasowe nawyki: jeśli przyzwyczajamy organizm do konkretnej ilości godzin, radykalne zmiany mogą skutkować niedospaniem. Co ciekawe, również zbyt długi sen może skutkować obniżoną koncentracją oraz sennością. Dlatego, nie wskazane jest „odsypianie” w dni wolne – prowadzi to do rozregulowania organizmu, obniża jakość snu oraz jego dobroczynne działanie regenerujące.


Jak poprawić jakość swojego snu?

W Stanach Zjednoczonych popularnym sposobem na radzenie sobie z niedospaniem jest tzw. „sleep hacking”, czyli „hakowanie snu”. Jest to rozwiązanie popularne wśród młodych rodziców,  którzy najczęściej nie mogą sobie pozwolić na odpowiednio długi sen. Dlatego, zamiast stawiać na ilość, skupiają się na zapewnieniu sobie jak najlepszej jakości snu. Pomaga im w tym kilka opisanych poniżej technik:

  1. zaangażuj pomoc – jeśli Twój maluszek budzi się kilkukrotnie w ciągu nocy, nie zapominaj prosić o pomoc najbliższych: partnera lub mamę. Możecie ustalić, że wstajecie na zmianę, oszczędzając w ten sposób połowę czasu przeznaczonego na sen. Jeśli karmisz piersią, odciągnij pokarm do butelki (bezpiecznej dla karmienia piersią), umożliwiając tacie lub babci nakarmienie nocnego głodomora;
     

  2. chłodna kąpiel przed snem – chłodząc ciało zimną wodą, zwiększasz produkcję melatoniny, która reguluje rytm snu, poprawiając jego dobroczynne działanie;
     

  3. lista spraw do zrobienia na następny dzień – zanim pójdziesz spać, najlepiej około półtorej godziny wcześniej, stwórz listę spraw do załatwienia na następny dzień. Tym sposobem, zasypiając, nie będziesz rozmyślać o tym, co musisz zrobić jutro i będziesz spokojniejsza;
     

  4. korzystaj z drzemek – w trakcie dnia, gdy Twój maluch śpi, Ty też staraj się zrobić sobie krótką drzemkę, najlepiej nie dłuższą niż 20 minut. W ten sposób dasz organizmowi chwilę na odpoczynek, nie wprowadzając go jednak w stan głębszego snu;
     

  5. unikaj niebieskiego światła – dostosowuj jasność światła na wyświetlaczach swoich sprzętów elektronicznych - im bardziej przyciemnisz, tym lepiej. Ostre, niebieskie światło emitowane z ekranu np. Twojego komputera, jest rozpoznawane przez mózg jako światło dzienne, pobudza organizm, blokując wydzielanie melatoniny, a w rezultacie - utrudnia przejście w stan spokojnego snu;
     

  6. dbaj o poziom magnezu w organizmie – jego niedobory prowadzą do zaburzeń snu, przed pójściem do łóżka, warto zażyć dawkę około 200 mg.

Sen mamy zbawienny dla dziecka

U młodej mamy konsekwencje niewyspania wpływają przede wszystkim na jej relację z maleństwem. Będąc niedospaną, odbierasz sobie możliwość czerpania radości z obcowania z malcem, a Twoje rozdrażnienie może również być odczuwane przez dziecko. Dlatego, jeśli chcesz jak najlepiej zadbać o dobre samopoczucie swojego  maluszka, zacznij od siebie, dbając o swój sen.

Aktualności
19 CZERWCA 2017
Nasza nowość - elektroniczny laktator LOVI Expert - od teraz dostępny w Twoim sklepie.
© by Lovi . Wszystkie prawa zastrzeżone.
Zadzwoń do nas:
tel. +48 46 858 00 00
(obsługa klienta czynna w godzinach od 8 do 15)
Newsletter
Zostaw nam swój adres e-mail, a co miesiąc
otrzymasz newsletter wypełniony nowościami.
W ramach naszej witryny wykorzystujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.
AKCEPTUJĘ
';
ZAMKNIJ

Karmienie piersią jest jedynym naturalnym sposobem żywienia niemowląt i żaden preparat zastępujący mleko kobiece nie posiada identycznych właściwości, co mleko kobiece.
Bardzo dziękujemy za zgłoszenie się do testów butelki LOVI Medical+.
Z góry bardzo dziękujemy za opinię.

ANKIETA DOTYCZĄCA UŻYTKOWANIA BUTELKI LOVI MEDICAL+

Uprzejmie prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi lub odpowiedź na poniższe pytania:

Cz. I - wypełnić przed przetestowaniem butelki LOVI Medical+:

  1. Czy używała Pani butelki LOVI Medical+?
    TAK NIE
  2. Czy słyszała Pani o butelce LOVI Medical+? Jeśli tak, to skąd?
    nie słyszałam
    tak, z Internetu
    tak, od koleżanki/znajomej
    usłyszałam o niej w innych okolicznościach (jakich?):

cz. II - wypełnić po użyciu butelki LOVI Medical+:

  1. Czy butelka LOVI Medical+ spełniła Pani oczekiwania? W jakim stopniu?
  2. Czy smoczek dobrze się odpowietrza?
  3. Czy przejrzystość butelki jest porównywalna do innych butelek do karmienia?
  4. Jakie zalety posiada według Pani butelka LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem?
  5. Czy zauważyła Pani różnice między karmieniem butelką LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem a innymi butelkami ze smoczkiem z jednorodnego silikonu? Jeśli tak to jakie?
  6. Czy miała Pani jakiekolwiek problemy z użytkowaniem butelki LOVI Medical+? Jeśli tak to jakie?
  7. Czy zauważyła Pani różnicę pomiędzy poprzednio używaną przez Panią butelką LOVI (pyt. do Mam używających wcześniej butelki LOVI)
WYŚLIJANULUJ