Poznaj korzyści dla Twojego dziecka i Ciebie płynące z karmienia piersią.
Dowiedz się jak karmić piersią i jak pokonać problemy związane z laktacją.
KARMIENIE PIERSIĄ
Widok sekcji
Artykuły
Filmy
Narzędzia

Dieta matki karmiącej - sprawdź jak powinna wyglądać dieta przy karmieniu piersią

Ciąża i karmienie piersią to wielkie obciążenia dla organizmu mamy. Do tego często dochodzi zmęczenie, wynikające z opieki nad małym dzieckiem, i brak dostatecznej ilości snu – to wszystko nie pomaga w regeneracji. Stres, zmęczenie, niedożywienie nie sprzyjają laktacji. Dlatego Twoja dieta powinna być dobrze zbilansowana. Nie może w niej zabraknąć cennych składników odżywczych, takich jak białka, witaminy, wapń.
Dieta przy karmieniu piersią
konsultacja merytoryczna lek. med. Danuta Chrzanowska-Liszewska neonatolog, dr Aleksandra Łada neurologopeda kliniczny, dr Agata Serwatowska-Bargieł międzynarodowy konsultant laktacyjny (IBCLC), neonatolog | 7 kwietnia 2013
155 komentarzy | Dodaj ocenę: (5)

Jeśli Twoje dziecko nie jest alergikiem, prawidłowo się rozwija, a Ty wcześniej odżywiałaś się zdrowo i racjonalnie, kontynuuj nawyki żywieniowe. Nie musisz stosować specjalnej diety. Wystarczy, że będziesz obserwować malca i zrezygnujesz ze spożywania pokarmów, które spowodowały ból brzuszka, ulewanie, wysypkę lub kolkę.


Bądź czujna po zjedzeniu potraw ostrych, ciężkostrawnych i wzdymających. To, co jesz, częściowo przenika do Twojego pokarmu, a tym samym trafia do organizmu dziecka, który jest delikatniejszy i wrażliwszy niż organizm dorosłego. Poniżej znajdziesz listę produktów, które powinny się znaleźć w Twoim menu, oraz te, z których warto zrezygnować.

TO, CO NAJLEPSZE

NAPOJE

W okresie karmienia piersią uzupełniaj płyny. Dietetycy zalecają wypijanie dwóch litrów płynów dziennie. Najlepszym i najzdrowszym wyborem jest niegazowana woda mineralna. Możesz pić soki owocowe i warzywne, najlepiej świeżo wyciskane, bez dodatku cukru. Te z kartonu rozcieńczaj wodą. Jeśli lubisz, pij mleko. Jeśli nie, możesz zastąpić je kefirem lub jogurtem naturalnym. Pijąc mleko lub produkty mleczne, zwróć uwagę, czy dziecko nie reaguje alergią na białko krowie. Staraj się unikać słodkich, gazowanych napojów, szczególnie tych kofeinowych. To samo dotyczy kawy czy mocnej herbaty. Warto je zastąpić kawą bezkofeinową, słabą herbatą czy herbatkami owocowymi.

PRODUKTY ZBOŻOWE I PEŁNOZIARNISTE

Dają energię, zawierają witaminy z grupy B a także dostarczają cennych składników odżywczych, jak magnez i błonnik. Wybieraj ciemne, razowe pieczywo, kasze, brązowy ryż, razowy makaron. Do jogurtu warto dosypać łyżeczkę otrębów.

WARZYWA I OWOCE

Jedz ich dużo i pod różnymi postaciami, choć najlepsze są surowe i gotowane na parze. Suszone stanowią zdrową przekąskę, którą możesz przegryzać zamiast chipsów i paluszków.
Obserwuj dziecko po spróbowaniu cytrusów, truskawek, poziomek – mogą silnie uczulać. Zwróć uwagę na warzywa strączkowe, kapustę, cebulę, śliwki, czereśnie. Są bogate w cenne składniki, ale na niektóre dzieci mogą działać wzdymająco, nie jest to jednak regułą i nie trzeba dla zasady z nich rezygnować.

NABIAŁ

Musisz zadbać o odpowiednią jego ilość w swojej diecie. Jeśli nie lubisz mleka, jedz jego przetwory, chude sery, pij jogurty, maślankę itd. Nabiał dostarcza wapnia, a w okresie karmienia piersią jest on szczególnie ważny dla Twojego organizmu. Produkcja mleka zużywa jego zapasy i jeśli go sobie nie dostarczysz, mogą ucierpieć na tym Twoje kości. Jeśli Twoje dziecko okaże się być uczulone na białka mleka krowiego, wykorzystuj inne produkty bogate w wapń: ryby, jaja, soję, migdały.

EKSPERT RADZI
dr Agata
Serwatowska-Bargieł
międzynarodowy konsultant laktacyjny (IBCLC), neonatolog

Na czym polega dieta eliminacyjna karmiącej mamy i w jakich sytuacjach należy ją wprowadzić?

Dieta eliminacyjna polega na wyłączeniu z diety określonego produktu bądź grupy produktów powodujących u dziecka reakcję alergiczną. Jest metodą diagnozowania i leczenia alergii. Zanim zastosujesz dietę eliminacyjną, skonsultuj się z pediatrą i/lub alergologiem, który pomoże ustalić, czy na pewno taka dieta jest konieczna, i udzieli Ci dokładnych instrukcji – czego nie jeść, jak długo, w jakiej kolejności wprowadzać od nowa.

MIĘSO I RYBY

Staraj się nie przesadzać z mięsem, szczególnie czerwonym. Wybieraj drób – kurczaka, indyka zagrodowego. Zamiast smażyć, ugotuj lub upiecz. Jak najczęściej zastępuj mięso rybami ze sprawdzonego źródła. Najlepsze są tłuste ryby morskie, gdyż zawierają dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych, białka, witamin. Unikaj pangi i tilapii - są hodowane w zanieczyszczonych wodach, mogą być groźne dla Ciebie i Twojego zdrowia.

ZIOŁA, PRZYPRAWY, TŁUSZCZE

Do przyprawiania potraw używaj świeżych ziół. Nie wszystkie dzieci lubią smak czosnku czy cebuli, ale nie jest to zasadą. Twoje może nie mieć nic przeciwko nim, a są zdrowe i naturalne. Zrezygnuj z gotowych mieszanek przypraw, gdyż często zawierają polepszacze smaku. Stosuj oleje roślinne, oliwę z oliwek i pestek winogron.

TO , CO GROŹNE

Alkohol

Przenika do pokarmu i utrzymuje się w nim nawet kilka godzin po spożyciu. Nie jest to ani dobre, ani bezpieczne dla dziecka.

Kofeina

Zawarta w coli i kawie może powodować niepokój i rozdrażnienie u malca. Jedna filiżanka kawy dziennie zdecydowanie wystarczy.

Konserwanty a karmienie piersią

Staraj się unikać produktów wysokoprzetworzonych. Zawierają chemię, sztuczne dodatki, konserwanty, barwniki i aromaty „identyczne z naturalnymi”. Nie używaj jedzenia z proszku, puszek. Nie jedz żywności typu fast-food, gdyż jest tłusta, ciężkostrawna, kaloryczna i mało wartościowa. Zamiast chipsów lepiej sięgnąć po marchewkę, jabłko lub garść migdałów.

Czekolada a karmienie piersią

Mają dużo pustych kalorii, a nie posiadają składników odżywczych. Wyjątkiem jest gorzka czekolada zawierająca mnóstwo magnezu, żelaza i potasu oraz antyoksydantów, ale należy uważać przy jej spożywaniu, bo kakao w niej zawarte jest jednym z najczęstszych alergenów.

Surowe mięso, czyli sushi a karmienie piersią

Może powodować choroby odzwierzęce i zawierać pasożyty. Na czas karmienia piersią pożegnaj się więc z tatarem i sushi.

Alergeny

Mleko, kakao, truskawki, cytrusy, orzechy a także miód czy białko jajka kurzego to najpopularniejsze alergeny. Nie musisz jednak rezygnować z nich na wszelki wypadek. Po zjedzeniu małej ilości bacznie obserwuj dziecko, czy nie pojawia się reakcja skórna, zaparcia, kolki, ulewanie, wzdęcia, niepokój. Jeśli nic takiego nie ma miejsca, nie ma potrzeby odmawiać sobie kawałka czekolady.

Aktualności
21 SIERPNIA 2017
Lubicie podróżować, a w trakcie podróży towarzyszy Wam kubeczek LOVI 360°? Weźcie udział w naszym konkursie. Atrakcyjne nagrody czekają!
© by Lovi . Wszystkie prawa zastrzeżone.
Zadzwoń do nas:
tel. +48 46 858 00 00
(obsługa klienta czynna w godzinach od 8 do 15)
Newsletter
Zostaw nam swój adres e-mail, a co miesiąc
otrzymasz newsletter wypełniony nowościami.
W ramach naszej witryny wykorzystujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.
AKCEPTUJĘ
';
ZAMKNIJ

Karmienie piersią jest jedynym naturalnym sposobem żywienia niemowląt i żaden preparat zastępujący mleko kobiece nie posiada identycznych właściwości, co mleko kobiece.
Bardzo dziękujemy za zgłoszenie się do testów butelki LOVI Medical+.
Z góry bardzo dziękujemy za opinię.

ANKIETA DOTYCZĄCA UŻYTKOWANIA BUTELKI LOVI MEDICAL+

Uprzejmie prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi lub odpowiedź na poniższe pytania:

Cz. I - wypełnić przed przetestowaniem butelki LOVI Medical+:

  1. Czy używała Pani butelki LOVI Medical+?
    TAK NIE
  2. Czy słyszała Pani o butelce LOVI Medical+? Jeśli tak, to skąd?
    nie słyszałam
    tak, z Internetu
    tak, od koleżanki/znajomej
    usłyszałam o niej w innych okolicznościach (jakich?):

cz. II - wypełnić po użyciu butelki LOVI Medical+:

  1. Czy butelka LOVI Medical+ spełniła Pani oczekiwania? W jakim stopniu?
  2. Czy smoczek dobrze się odpowietrza?
  3. Czy przejrzystość butelki jest porównywalna do innych butelek do karmienia?
  4. Jakie zalety posiada według Pani butelka LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem?
  5. Czy zauważyła Pani różnice między karmieniem butelką LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem a innymi butelkami ze smoczkiem z jednorodnego silikonu? Jeśli tak to jakie?
  6. Czy miała Pani jakiekolwiek problemy z użytkowaniem butelki LOVI Medical+? Jeśli tak to jakie?
  7. Czy zauważyła Pani różnicę pomiędzy poprzednio używaną przez Panią butelką LOVI (pyt. do Mam używających wcześniej butelki LOVI)
WYŚLIJANULUJ