Poznaj korzyści dla Twojego dziecka i Ciebie płynące z karmienia piersią.
Dowiedz się jak karmić piersią i jak pokonać problemy związane z laktacją.
DIETA
Widok sekcji
Artykuły
Filmy
Narzędzia

13 sposobów na zdrowszą dietę dziecka powyżej 1 roku

Jak sprawić, by dieta Twojego dziecka była zdrowsza niż do tej pory i pełna składników odżywczych? Poznaj nasze sposoby.
dieta dziecko niemowlę zdrowie lovi.pl
Redakcja LOVI, konsultacja lek. med. Danuta Chrzanowska-Liszewska, specjalista pediatrii i neonatologii | 3 maja 2017
12 komentarzy | Dodaj ocenę: (1)
KONSULTACJA MERYTORYCZNA
 
 

lek. med. Danuta Chrzanowska-Liszewska
 
specjalista pediatrii
i neonatolog

Bez względu na to, czy jesteście w trakcie rozszerzenia diety, czy Wasze dzieci jedzą już wszystko – dowiedzcie się, jak dzięki kilku prostym trikom sprawić, by ich dieta była zdrowa.

Na samym początku, podczas rozszerzania diety,  pieczywo razowe może być za ciężkie dla maluszka. Ale z czasem możecie przejść na chleb mieszany, by docelowo podawać dziecku pieczywo razowe, pełnoziarniste. Jest ono bardziej sycące, ma wiele witamin i błonnika, których zostało pozbawione pieczywo wyprodukowane z białej mąki.

2. Używaj pełnoziarnistych produktów

Zamiast białego, oczyszczonego ryżu – używaj naturalnego. Jako dodatek do zup i obiadów  - korzystaj z kasz (jaglana, gryczana, jęczmienna, orkiszowa), używaj komosy ryżowej, amarantusa. Kasza jaglana świetnie sprawdzi się na słodko, z owocami ale też z pomidorem, awokado czy jako składnik sałatki.

Biały cukier jest bardzo niezdrowy, działa zapalnie, jest pożywką dla bakterii, sprzyja próchnicy i tyciu. Niestety jest dodawany do bardzo wielu produktów, których nawet o to nie podejrzewasz, np. do keczupu. Staraj się korzystać z jak najmniejszej ilości białego cukru. Jeśli dziecko ma ochotę na coś słodkiego – zastąp ciastko czy cukierka bananem lub innym słodkim owocem.

Zamiast białego cukru rafinowego do wypieków czy deserów wypróbujcie nierafinowany cukier trzcinowy, syrop buraczany, klonowy czy z agawy.

4. Ogranicz sól

Postaraj się ograniczyć sól w diecie Twojego dziecka. Stosuj zioła ( więcej o Ziołach w diecie dziecka>>> ) a gdy chcesz użyć soli - zastosuj sól nierafinowaną, która posiada kilkadziesiąt składników mineralnych, które zanikają po rafinowaniu.

Najlepszym sposobem na zaspokojenie pragnienia (poza maluchami, które wciąż są wyłącznie na mleku mamy) jest picie wody. Nie kupuj słodzonych napojów, unikaj też soków w kartonach. Jeśli podajesz je dziecku to pamiętaj, że są one jak przekąska, mają sporo kalorii i często są dosładzane.

Nie zapominaj o dużej ilości warzyw w diecie dziecka. Jeśli maluch nie lubi warzyw postaraj się oswoić go z nimi. Podawaj je w atrakcyjnej formie, świeże, kolorowe. Najlepsze są te sezonowe i lokalne. (Kalendarz warzyw i owoców>>> ).

7. Używaj zdrowych tłuszczy

Korzystaj z olejów i oliwy z pierwszego tłoczenia. Tłuszcze w diecie dziecka są bardzo ważne, ale koniecznie  należy je odpowiednio dobierać. Czytaj więcej: Tłuszcze w diecie dziecka>>>

8. Kupuj strączki

Warzywa strączkowe są bogactwem witamin i minerałów. Są dość ciężkostrawne dlatego zaczynaj od tych najlżejszych (zielony groszek), by potem dołaczyć fasolę, cieciorkę, groch czy soczewicę. 

9. Postaw na kiszonki

Gdy dziecko skończy półtora roku możesz zacząć podawać mu kiszonki. Są one bogate w witaminę C, co jest szczególnie ważne przy podnoszeniu odporności dziecka.

Nigdzie nie jest powiedziane, ile Twoje dziecko musi dziś zjeść. Ty też nie zawsze jesteś jednakowo głodna. Dziecko uczy się odczytywać sygnały swojego organizmu i jeść, gdy czuje głód. Jeśli będzie zmuszane do jedzenia, jeśli będzie karmione non – stop, nie pozna swojego ciała i istnieje ryzyko, że będzie jadło, nawet najedzone. To może prowadzić do tycia a także zaburzeń odżywiania na tle psychicznym.  

11. Rób przemyślane zakupy

Postaraj się zawsze w domu przed wyjściem na zakupy zrobić listę potrzebnych rzeczy. To uchroni Cię przed kupowaniem zbędnych produktów. Jeśli idziecie na zakupy razem z maluchem postaraj się, byście nie szli głodni. Miej przygotwaną jakąś zdrową przekąskę, by nie musieć kupować w razie ataku głodu drożdżówki czy batonika.

12. Kupuj nieprzetworzone produkty

Jeśli chodzi o pożywienie to zwykle jest tak, że im coś bardziej przypomina swoją pierwotną formę tym jest zdrowsze. Unikaj kupowania półproduktów, wysokoprzetworzonej żywności, wypełnionej konserwantami, sztucznymi barwnikami i aromatami.

13. Baby steps

Nie musisz od razu wprowadzać rewolucji w Waszym żywieniu. Postaraj się stopniowo zamieniać zdrowszymi produktami te mniej zdrowe. Nie wykluczaj czegoś od razu, na początek ogranicz ilość niezdrowych składników. Jeśli stosujesz sporo soli, na początek zmniejsz jej ilość. Solisz kanapkę z pomidorem? Bez soli będzie równie dobra, szczególnie gdy pomidory są  dojrzałe i pyszne. I nie daj się zwariować. Na co dzień jecie zdrowo? Pozwól więc dziecku zjeść kawałek tortu i napić słodkiego napoju na urodzinach u kolegi. We wszystkim najlepiej zachowywać zdrowy rozsądek i umiar.

Aktualności
21 SIERPNIA 2017
Lubicie podróżować, a w trakcie podróży towarzyszy Wam kubeczek LOVI 360°? Weźcie udział w naszym konkursie. Atrakcyjne nagrody czekają!
© by Lovi . Wszystkie prawa zastrzeżone.
Zadzwoń do nas:
tel. +48 46 858 00 00
(obsługa klienta czynna w godzinach od 8 do 15)
Newsletter
Zostaw nam swój adres e-mail, a co miesiąc
otrzymasz newsletter wypełniony nowościami.
W ramach naszej witryny wykorzystujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.
AKCEPTUJĘ
';
ZAMKNIJ

Karmienie piersią jest jedynym naturalnym sposobem żywienia niemowląt i żaden preparat zastępujący mleko kobiece nie posiada identycznych właściwości, co mleko kobiece.
Bardzo dziękujemy za zgłoszenie się do testów butelki LOVI Medical+.
Z góry bardzo dziękujemy za opinię.

ANKIETA DOTYCZĄCA UŻYTKOWANIA BUTELKI LOVI MEDICAL+

Uprzejmie prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi lub odpowiedź na poniższe pytania:

Cz. I - wypełnić przed przetestowaniem butelki LOVI Medical+:

  1. Czy używała Pani butelki LOVI Medical+?
    TAK NIE
  2. Czy słyszała Pani o butelce LOVI Medical+? Jeśli tak, to skąd?
    nie słyszałam
    tak, z Internetu
    tak, od koleżanki/znajomej
    usłyszałam o niej w innych okolicznościach (jakich?):

cz. II - wypełnić po użyciu butelki LOVI Medical+:

  1. Czy butelka LOVI Medical+ spełniła Pani oczekiwania? W jakim stopniu?
  2. Czy smoczek dobrze się odpowietrza?
  3. Czy przejrzystość butelki jest porównywalna do innych butelek do karmienia?
  4. Jakie zalety posiada według Pani butelka LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem?
  5. Czy zauważyła Pani różnice między karmieniem butelką LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem a innymi butelkami ze smoczkiem z jednorodnego silikonu? Jeśli tak to jakie?
  6. Czy miała Pani jakiekolwiek problemy z użytkowaniem butelki LOVI Medical+? Jeśli tak to jakie?
  7. Czy zauważyła Pani różnicę pomiędzy poprzednio używaną przez Panią butelką LOVI (pyt. do Mam używających wcześniej butelki LOVI)
WYŚLIJANULUJ