Poznaj korzyści dla Twojego dziecka i Ciebie płynące z karmienia piersią.
Dowiedz się jak karmić piersią i jak pokonać problemy związane z laktacją.
DIETA
Widok sekcji
Artykuły
Filmy
Narzędzia

Kalendarz warzyw i owoców sezonowych w diecie malucha

Do tego, że warzywa i owoce powinny mieć swoje stałe miejsce w diecie dziecka, nikogo przekonywać nie trzeba. Warto jednak używać ich w zgodzie z naturalnym rytmem przyrody tak, by zawsze skorzystać z tego, co w nich najlepsze.
karmienie dziecka warzywa owoce - lovi.pl
Redakcja LOVI, konsultacja lek. med. Danuta Chrzanowska-Liszewska, specjalista pediatrii i neonatologii | 1 listopada 2016
44 komentarzy | Dodaj ocenę: (3)
KONSULTACJA MERYTORYCZNA
 
 
 
lek.med. dr Danuta Chrzanowska-Liszewska,
specjalista pediatrii i neonatologii 

Najlepszym sposobem na zdrowe odżywanie się jest jedzenie tego, co rośnie blisko nas i wtedy, gdy dojrzewa. Natura tak to wymysliła, że jedzenie, które rośnie w tych samych warunkach, w jakich żyjemy my, najpełniej zaspokaja nasze potrzeby na określone składniki odżywcze.

Karm  zdrowo!

Warzywa i owoce sezonowe są smaczniejsze i zdrowsze niż te dostępne cały rok. Wykorzystując je w kuchni wtedy, gdy naturalnie dojrzewają, dostaniemy to, co w nich najlepsze. Warzywa dostępne cały rok zwykle zawdzięczają to sztucznym wspomagaczom a nierzadko są importowane z odległych zakątków świata. Żeby przetrwały długie podróże są poddawane chemicznym procesom, które nie pozostają bez wpływu na nasze zdrowie i zdrowie naszych dzieci, gdy je jemy.

Karm różnorodnie!

Wbrew pozorom dzięki jedzeniu i gotowaniu dla dzieci według sezonów jemy bardziej urozmaicone posiłki na przestrzeni roku.  Staramy się najeść do syta pomidorami, szparagami czy bobem wtedy, gdy jest na nie najlepszy czas. Truskawki jedzone poza sezonem nigdy nie mają takiego smaku i nie są tak zdrowe, jak te z czerwca, przyznajcie sami.

Karm tanio!

Kupowanie sezonowe ma też tę zaletę, że jest bardziej ekonomiczne. Nie ponosisz dodatkowych kosztów transportu czy przechowywania. Dobrym sposobem na zaoszczędzenie jest też kupowanie w sezonie i mrożenie wybranych gatunków owoców czy warzyw np. malin, truskawek, wiśni czy kalafiorów. Można z nich potem na szybko poza sezonem zrobić dla dzieci zupę, sos, kisiel czy kompot. Z wielu warzyw można robić przetwory, przeciery, można je też kisić. Wtedy „tanio” równa się także „zdrowo”.

Karm sezonowo!

Wiosna

Wiosna obfituje w dojrzewające owoce i warzywa. Stragany uginają się od kolorowych rzodkiewek, sałat i kalarepek. Nie należy się jednak z nimi spieszyć. Zanim podasz swojemu dziecku nowalijki warto zaczekać. Zwykle rozwój tych pierwszych jest sztucznie przyspieszany i wcale nie są one takie zdrowe, choć wyglądają apetycznie.

Owoce i warzywa polecane na wiosnę

Botwina, zielony groszek, kalarepa, kalafior, rukiew wodna, szparagi, rzodkiewka, agrest, maliny, rabarbar, jabłka, truskawki (przełom wiosny i lata).

Lato

Lato to obfitość warzyw i owoców. Wtedy są one najlepsze, dojrzałe na słońcu, pełne witamin.

Warzywa i owoce polecane na lato

Bakłażan, botwinka, bób, brokuły, cebula dymka, cukinia, fasolka szparagowa, kalafior, kalarepka, marchewka, ogórek, pomidory, por, rukola, rzodkiewka, arbuz, brzoskwinie, czarna porzeczka, jabłka, jagody, jeżyny, maliny, melon, morele, rabarbar, truskawki.

Zima

Zima to czas, gdy warto podawać dzieciom przetwory, kiszonki, jeśli są już wystarczająco duże. Potrzebują teraz warzyw i owoców, które dostarczą im energii ale także podniosą ich odporność, dzięki witaminie C.

Warzywa i owoce polecane w zimie

Brokuły, brukselka, buraki, cykria, dynia, fenkuł, jarmuż, marchew, pasternak, korzeń pietruszki, por, roszponka, rzepa, szpinak, tompinabur, ananas, banan, cytryna, daktyle, gruszki, jabłka, kiwi, klementynki, mandarynki, mango, pomarańcze, pomelo.  

Karm jesienią!

Papryka

Najlepszymi o tej porze roku warzywami i owocami są te z dużą ilością witaminy C. Jej świetnym źródłem jest papryka. Jeśli obawiasz się, że Twojemu dziecku może zaszkodzić skórka z papryki upiecz ją w piekarniku a skórka z łatwością z niej zejdzie. Wykorzystaj taką paprykę jako składnik sosu do makaronu (wystarczy pomidor, troszkę cebulki, oliwa i zioła) albo past do pieczywa. Starsze dzieci, które opanowały już dobrze gryzienie, mogą dostawać świeżą paprykę pokrojoną w słupki jako przekąskę. Jeśli robisz w domu hummus (najprostszą wersję można przyrządzić z ciecierzycy, oliwy i odrobiny soku z cytryny) kawałkami papryki (kalarepki, ogórka, marchewki) dziecko może nabierać sobie jego porcję i razem zjadać.

Szpinak

Jesienią i zimą wciąż pełen witamin i mikroelementów jest szpinak. Ze świeżego możesz przygotować sałatkę, podduszony będzie dobrym dodatkiem do makaronu. Niektórzy lubią go z jajkiem czy śmietaną, my polecamy wersję z oliwą i odrobiną soli, dla starszych maluchów warto dodać troszkę czosnku, który dodatkowo wzmocni odporność.

Kalafior

Kalafior jest bardzo wdzięcznym warzywem, ma wiele witamin (głównie C), składników odżywczych (wapń, potas, fosfor, żelazo) ale także jest znany ze swoich właściwości przeciwnowotworowych. Można go jeść na surowo, ugotowany podawać jako dodatek do obiadu a także gotować z niego zupy, dla najmłodszych w formie kremu.

Dynia

Dynia to jedno z najbardziej znanych zimowych warzyw i warto poświęcić jej kilka posiłków w tygodniu. Ma dużo witaminy C oraz innych witamin, posiada betakaroten, dużo wapnia, magnezu, potasu i cynku a jej pestki mają dużo witamin z grupy B a także znane są z właściwości przecipasożytniczych. Dynia sama w sobie nie ma zbyt intensywnego smaku, dlatego jest stosunkowo łatwa do wykorzystania w kuchni. Jest polecana już dla najmniejszych dzieci i może być jednym z pierwszych warzyw w ich diecie, gdy rozpoczynasz jej rozszerzanie. Z dyni można zrobić zupę krem, mus, potrawkę a nawet upiec ciasto. Pestkami można posypać zupę lub dodać je do sałatki, gdy dzieci są już na tyle duże by je pogryźć.

Buraki

Buraki posiadają antocyjany, barwniki, które m.in. wspomagają odporność. Zapobiegają anemii, wspomagają układ krwionośny. Są bogate w kwas foliowy, regulują poziom cholesterolu w organizmie. Pomagają też walczyć z wirusami.

Buraki polecane są surowe, np. jako świeżo wyciśnięty sok w połączeniu z jabłkowym. Po ugotowaniu lub upieczeniu są dobrym dodatkiem do obiadu czy do sałatki. Na jesienno-zimowy czas dobrym, rozgrzewającym i sycącym rozwiązaniem jest barszcz ukraiński z dodatkiem ziemniaków i fasoli.  

Jabłka

Jesień to idealny czas na jabłka. Jest ich teraz dużo odmian i dają wielkie możliwości w kuchni. Są pełne witamin, stąd powiedzenie, że jedno jabłko dziennie pozwoli ci trzymać się z dala od lekarzy. Jabłka są pełne witamin i minerałów i są sprzymierzeńcem w walce z zaparciami, wzmacniają zęby, chronią przed nowotworami a także pomagają oczyścić organizm z toksyn. Jabłka mogą jeść już malutkie dzieci np. w formie musu czy wyciśniętego soku. Na zimne wieczory polecamy jabłka zapiekane z odrobiną konfitury z żurawiny.

Gruszki

Gruszki jako jedne z nielicznych owoców zawierają jod oraz bor, dobrze wpływają na funkcjonowanie tarczycy i mózgu, mają właściwości odpornościowe a także zapobiegają wypłukiwaniu wapnia z kości. Mają dużo witaminy C, a także potasu i wapnia.

Gruszki to świetny owoc na mus i sok. Nadają się do jedzenia na surowo ale także można je zapiec czy ugotować w delikatnym kompocie.

Żurawina

Żurawina ma ogromną ilość witaminy C, witamin z grupy B, a także wapń, fosfor, miedź i jod. Jest znana ze swoich cudownych właściwości, szczególnie jeśli Twoje dziecko ma tendencję do przeziębień oraz stanów zapalnych dróg moczowych. Ma działanie antybakteryjne a także wzmacnia układ krwionośny.

Żurawina jest owocem , które długo zachowuje swoją świeżość więc może być długo przechowywana. Z jej owoców możesz zrobić konfiturę, sok a także świetny kisiel, który pokocha Twoje dziecko. Żurawina może być też spożywana w formie suszonej, można ją podawać wtedy dzieciom po pierwszym roku życia.


Pamietaj!

Zawsze podawaj dziecku warzywa i owoce w zgodzie ze schematem rozszerzania diety. 

Jedz cały rok!

Istnieje pula warzyw i owoców, które można uznać za zdrowe cały rok. Zwykle ma to związek z tym, że nie szkodzi im przechowywanie i długo potrafią utrzymywać swoją wartości odżywcze. Niektóre z nich mają też swoje różne odmiany (wczesne i późne). Należą do nich:

Ziemniaki, marchew (poza wczesną wiosną), boćwina (mangold), por, pietruszka korzeń, cebula, seler, fasola, kapusta, jabłka, gruszki.

Aktualności
21 SIERPNIA 2017
Lubicie podróżować, a w trakcie podróży towarzyszy Wam kubeczek LOVI 360°? Weźcie udział w naszym konkursie. Atrakcyjne nagrody czekają!
© by Lovi . Wszystkie prawa zastrzeżone.
Zadzwoń do nas:
tel. +48 46 858 00 00
(obsługa klienta czynna w godzinach od 8 do 15)
Newsletter
Zostaw nam swój adres e-mail, a co miesiąc
otrzymasz newsletter wypełniony nowościami.
W ramach naszej witryny wykorzystujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.
AKCEPTUJĘ
';
ZAMKNIJ

Karmienie piersią jest jedynym naturalnym sposobem żywienia niemowląt i żaden preparat zastępujący mleko kobiece nie posiada identycznych właściwości, co mleko kobiece.
Bardzo dziękujemy za zgłoszenie się do testów butelki LOVI Medical+.
Z góry bardzo dziękujemy za opinię.

ANKIETA DOTYCZĄCA UŻYTKOWANIA BUTELKI LOVI MEDICAL+

Uprzejmie prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi lub odpowiedź na poniższe pytania:

Cz. I - wypełnić przed przetestowaniem butelki LOVI Medical+:

  1. Czy używała Pani butelki LOVI Medical+?
    TAK NIE
  2. Czy słyszała Pani o butelce LOVI Medical+? Jeśli tak, to skąd?
    nie słyszałam
    tak, z Internetu
    tak, od koleżanki/znajomej
    usłyszałam o niej w innych okolicznościach (jakich?):

cz. II - wypełnić po użyciu butelki LOVI Medical+:

  1. Czy butelka LOVI Medical+ spełniła Pani oczekiwania? W jakim stopniu?
  2. Czy smoczek dobrze się odpowietrza?
  3. Czy przejrzystość butelki jest porównywalna do innych butelek do karmienia?
  4. Jakie zalety posiada według Pani butelka LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem?
  5. Czy zauważyła Pani różnice między karmieniem butelką LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem a innymi butelkami ze smoczkiem z jednorodnego silikonu? Jeśli tak to jakie?
  6. Czy miała Pani jakiekolwiek problemy z użytkowaniem butelki LOVI Medical+? Jeśli tak to jakie?
  7. Czy zauważyła Pani różnicę pomiędzy poprzednio używaną przez Panią butelką LOVI (pyt. do Mam używających wcześniej butelki LOVI)
WYŚLIJANULUJ