Poznaj korzyści dla Twojego dziecka i Ciebie płynące z karmienia piersią.
Dowiedz się jak karmić piersią i jak pokonać problemy związane z laktacją.
DIETA
Widok sekcji
Artykuły
Filmy
Narzędzia

Jakie dodatki do żywności szkodzą dzieciom?

W składzie wielu produktów znajdują się konserwanty, barwniki i wzmacniacze smaku. Sprawdź, co i w jaki sposób szkodzi, czego unikać kupując żywność dla dziecka.
Redakcja LOVI, konsultacja lek. med. Danuta Chrzanowska-Liszewska, specjalista pediatrii i neonatologii | 1 maja 2016
52 komentarzy | Dodaj ocenę: (3)

W pierwszych miesiącach życia dziecka dajesz mu to, co najlepsze – swój pokarm. To czyste dobro pozbawione konserwantów, sztucznych barwników, spulchniaczy i wzmacniaczy smaku. Jeśli maluch jest karmiony mieszanką, jej skład również jest skomponowany tak, by dostarczać cenne witaminy i minerały zamiast szkodliwej chemii.

KONSULTACJA MERYTORYCZNA
 
 
 
lek.med. dr Danuta Chrzanowska-Liszewska,
specjalista pediatrii i neonatologii 

Problem pojawia się po kilku miesiącach, gdy nadchodzi pora na rozszerzanie diety. Wprowadzając stopniowo owoce, warzywa, kaszki, jogurty, mięso, serki zastanawiasz się, czy żywność, którą podajesz dziecku nie zawiera szkodliwych substancji. Wiele bowiem produktów znajdujących się na sklepowych półkach jest wzbogaconych o sztuczne barwniki i ulepszacze smaku. Do tego ma bardzo długi okres przydatności do spożycia, co może świadczyć o dodawanych konserwantach.  

Gdy maluch dorasta, pojawia się u niego ochota na słodkie soczki, deserki, zaczynają się prośby w sklepie o batonik i gumę rozpuszczalną. A skład gumy często przypomina tablicę Mendelejewa. Dlatego zanim dasz się namówić na „coś słodkiego”, sprawdź, co tak naprawdę spałaszuje Twoje dziecko.

 


Uwaga!
Produkty, które spożywa Twój maluch mają niebagatelny wpływ na jego zdrowie i rozwój. Substancje chemiczne zawarte w żywności mogą powodować alergię, cukrzycę i rozwój nowotworów.

 

BARWNIKI  E100–E199

 

Stosuje się je często do barwienia żelków, cukierków, napojów, kisieli i galaretek, a także jogurtów owocowych (niestety wiele jogurtów truskawkowych nie ma nic wspólnego z truskawkami, a jedynie z cukrem, czerwienią koszenilową E124 i aromatem „identycznym” z naturalnym). Część barwników powoduje u dzieci problemy ze skupianiem uwagi i nadpobudliwość. Może również wywoływać reakcje alergiczne, a także według niektórych źródeł (Bill Statham: E213: Tabele dodatków i składników chemicznych) przyczyniać się do rozwoju nowotworów w przyszłości.

Najczęściej stosowanymi barwnikami są:

E102 tartrazyna (w napojach i wyrobach cukierniczych) – wyzwala histaminę powodującą alergiczne stany zapalne w organizmie, wzmacnia reakcję alergiczną u osób uczulonych na salicylany np. aspirynę, spożywana wraz z benzoesanem sodu może powodować nadpobudliwość u dzieci,

E 104 żółcień chinolowa (w galaretkach w proszku) – może wywołać astmę, alergię skórną, nadpobudliwość u dzieci,

E110 żółcień pomarańczowa – (w likierach owocowych, marcepanie, płatkach, wyrobach cukierniczych) pobudza wydzielanie histaminy, powodując wzmożenie reakcji alergicznych i astmy, może powodować nadpobudliwość,

E122 azorubina -  (w wyrobach cukierniczych, budyniach, kisielach, galaretkach, landrynkach, dżemach, jogurtach, napojach), może nasilać objawy astmy, powodować nadpobudliwość u dzieci i wywoływać nietolerancję u ludzi uczulonych na salicylany,

E124 czerwień koszenilowa (w ciastach w proszku i galaretkach w proszku,  dżemach, polewach deserowych, lodach, napojach, jogurtach truskawkowych) – wyzwala histaminę nasila objawy alergii, astmy, według niektórych źródeł (Bill Statham: E213 Tabele dodatków i składników chemicznych) jest czynnikiem rakotwórczym,

E129 czerwień allura – (w ciastach w proszku, napojach, galaretkach w proszku, herbatnikach czekoladowych) może nasilać objawy astmy, uczulenia na salicylany i wywoływać nadpobudliwość,

E133 błękit brylantowy – zakazany w niektórych krajach niebieski barwnik ( w wyrobach cukierniczych, płatkach zbożowych, napojach) może wywołać alergię wziewną, pokrzywkę i astmę.

 

KONSERWANTY E200-E299

To substancje chroniące żywność przed pleśnią, fermentacją i przedłużające okres jej przydatności do spożycia. Nie powinny znajdować się w żywności dla niemowląt i małych dzieci. Mogą powodować reakcje alergiczne, astmę i niektóre z nich drażnić śluzówkę żołądka. Benzoesan sodu w połączeniu z witaminą C (połączenie często stosowane w napojach gazowanych) może wytworzyć benzen, substancję rakotwórczą.

Najczęściej stosowanymi są E200 kwas sorbinowy (w ciastach, pizzach), E210 kwas benzoesowy (w konserwach, majonezie, koncentracie pomidorowym), E 211 benzoesan sodu (w napojach gazowanych, margarynach, syropie owocowym, keczupie, majonezie, musztardzie, wodach smakowych, cukrze żelującym), E223 disiarczyn sodu (w suszonych owocach, chrzanie ze słoika, produktach mącznych), E231 ortofenylofenol (w skórce owoców cytrusowych).

Wśród konserwantów bardzo często dodawanych do wędlin, mięs a także serów (w szczególności pakowanych) są azotyny i azotanu sodu i potasu. Te szkodliwe substancje mogą być odpowiedzialne za powstawanie nowotworów, stanów zapalnych nerek i astmę. 

 

WZMACNIACZE SMAKU F600-F699

W produktach dla niemowląt i małych dzieci dodawanie wzmacniaczy smaku jest niedozwolone. Najczęściej stosowanym wzmacniaczem jest E621 glutaminian sodu (w sosach, zupach w proszku, produktach mięsnych np. parówkach, chipsach, kostkach rosołowych, paluszkach rybnych) powodujący bóle głowy, pokrzywkę i inne reakcje alergiczne. 

UTWARDZONE OLEJE ROŚLINNE

Izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych, znajdujące się w utwardzonych olejach roślinnych są bardzo szkodliwe dla zdrowia. Sprzyjają otyłości, zapadalności na cukrzycę i nowotwory, udarom mózgu i zawałom serca.  Utwardzone kwasy tłuszczowe są powszechnie używane przy produkcji krakersów, ciastek, paluszków, zup w proszku, frytek, popcornu i niektórych produktów czekoladowych. Znajdują się w margarynach twardych i miękkich. W USA jest zakazane ich stosowanie w przemyśle spożywczym. W Polsce jeszcze niestety nie.


Dobre początki
Wprowadzaj malcowi zasady zdrowego żywienia od początku. Dzięki temu będzie akceptował produkty o naturalnym smaku. Jeśli będziesz rozszerzać mu dietę podając niesłodzone jogurty i kaszki, nie będą mu smakować potem te dosładzane.

PSZENICA

Pszenica, którą obecnie jemy nie przypomina tej, którą uprawiali i jadali nasi przodkowie. Została genetycznie zmodyfikowana, dzięki czemu jest bardziej wydajna i odporna na działanie czynników zewnętrznych. Jej modyfikacja i oczyszczanie jednak spowodowały, że mąka pszenna stała się bardzo nielubianym produktem przez dietetyków i lekarzy. Podwyższa bowiem bardzo poziom glukozy we krwi, co powoduje nasilenie wydzielania insuliny. W dłuższym okresie nadmierne spożywanie pszenicy może prowadzić do rozwoju cukrzycy.

Wskazówka dla Ciebie: Gdy dziecko skończy dwa latka, możesz wprowadzić do jego diety ciemne pieczywo (wcześniej niezalecane ze względu na ciężkostrawność). Zaś po ukończeniu 4 lat malec powinien już spożywać głównie chleb żytni i razowy.

 

KUPUJĄC I PRZYRZĄDZAJĄC ŻYWNOŚĆ PRZESTRZEGAJ PONIŻSZYCH ZASAD:

  • Sprawdzaj skład produktu na etykiecie. Wybieraj te produkty, w których nie ma szkodliwych dodatków.
     

  • Kupuj jogurty naturalne, bez dodatku cukru i barwników, nie wytworzone na bazie mleka w proszku.
     

  • Nie kupuj pakowanych wędlin i serów. Jeśli masz w pobliżu sklep ekologiczny, tam zaopatruj się w mięso, szynkę i ser. Możesz również skorzystać z oferty internetowych sklepów ekologicznych, np. www.odrolnika.pl.
     

  • Wybieraj produkty z certyfikatem ekologicznym.
     

  • Zamiast kupować ciastka, krakersy i paluszki, upiecz ciasto. Będziesz wiedziała, że nie ma tam niepotrzebnych barwników i ulepszaczy smaku.
     

  • Korzystaj z oferty bazarów z produktami regionalnymi z małych gospodarstw rolnych.
     

  • Jeśli robisz zakupy w hipermarkecie i nie masz pewności co do jakości warzyw, owoców i mięsa, wybierz ekologiczne dania w słoiczkach dla niemowląt spełniające rygorystyczne normy bezpieczeństwa żywności dla dzieci.
     

  • Nie podawaj dziecku produktów, które zawierają utwardzone oleje roślinne.
     

  • Wybieraj soki tłoczone z owoców, pasteryzowane. Unikaj soków z koncentratu, napojów słodzonych i gazowanych.
     

  • Spośród słodyczy wybieraj mniej szkodliwe: gorzką czekoladę i sezamki.

  • Kupując parówki, wybieraj te, które mają powyżej 90% mięsa.
     

  • Do smarowania pieczywa wybierz masło ekologiczne zamiast margaryny.
     

  • Kupując galaretki w proszku wybieraj te, które mają w składzie barwniki naturalne np. Winiary.
     

  • Jeśli Twoje dziecko lubi płatki kukurydziane, wybieraj te, które nie są słodzone cukrem, a np. ekstraktem słodowym z jęczmienia. Kupuj do spróbowania muesli bez cukru, z dodatkiem słodkich suszonych owoców, zawierających informacje o sposobie suszenia (najlepiej ze sklepu ze zdrową żywnością)
     

  • Gotuj i piecz zamiast smażyć.
     

  • Zrezygnuj z kupowania zup w proszku, dań instant, fast foodów, słodzonych napojów i gotowych ciast.
     

  • Kupując suszone owoce np. rodzynki sprawdź na etykiecie, czy nie były siarkowane.
     

  • Warzywa i owoce kupuj ze sprawdzonych źródeł, najlepiej w sklepie ekologicznym.  

Aktualności
21 SIERPNIA 2017
Lubicie podróżować, a w trakcie podróży towarzyszy Wam kubeczek LOVI 360°? Weźcie udział w naszym konkursie. Atrakcyjne nagrody czekają!
© by Lovi . Wszystkie prawa zastrzeżone.
Zadzwoń do nas:
tel. +48 46 858 00 00
(obsługa klienta czynna w godzinach od 8 do 15)
Newsletter
Zostaw nam swój adres e-mail, a co miesiąc
otrzymasz newsletter wypełniony nowościami.
W ramach naszej witryny wykorzystujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.
AKCEPTUJĘ
';
ZAMKNIJ

Karmienie piersią jest jedynym naturalnym sposobem żywienia niemowląt i żaden preparat zastępujący mleko kobiece nie posiada identycznych właściwości, co mleko kobiece.
Bardzo dziękujemy za zgłoszenie się do testów butelki LOVI Medical+.
Z góry bardzo dziękujemy za opinię.

ANKIETA DOTYCZĄCA UŻYTKOWANIA BUTELKI LOVI MEDICAL+

Uprzejmie prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi lub odpowiedź na poniższe pytania:

Cz. I - wypełnić przed przetestowaniem butelki LOVI Medical+:

  1. Czy używała Pani butelki LOVI Medical+?
    TAK NIE
  2. Czy słyszała Pani o butelce LOVI Medical+? Jeśli tak, to skąd?
    nie słyszałam
    tak, z Internetu
    tak, od koleżanki/znajomej
    usłyszałam o niej w innych okolicznościach (jakich?):

cz. II - wypełnić po użyciu butelki LOVI Medical+:

  1. Czy butelka LOVI Medical+ spełniła Pani oczekiwania? W jakim stopniu?
  2. Czy smoczek dobrze się odpowietrza?
  3. Czy przejrzystość butelki jest porównywalna do innych butelek do karmienia?
  4. Jakie zalety posiada według Pani butelka LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem?
  5. Czy zauważyła Pani różnice między karmieniem butelką LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem a innymi butelkami ze smoczkiem z jednorodnego silikonu? Jeśli tak to jakie?
  6. Czy miała Pani jakiekolwiek problemy z użytkowaniem butelki LOVI Medical+? Jeśli tak to jakie?
  7. Czy zauważyła Pani różnicę pomiędzy poprzednio używaną przez Panią butelką LOVI (pyt. do Mam używających wcześniej butelki LOVI)
WYŚLIJANULUJ