Poznaj korzyści dla Twojego dziecka i Ciebie płynące z karmienia piersią.
Dowiedz się jak karmić piersią i jak pokonać problemy związane z laktacją.
DIETA
Widok sekcji
Artykuły
Filmy
Narzędzia

Mrożonki w diecie dziecka

Mrożonki nie cieszą się zbyt dużą popularnością wśród mam, dbających o jakość diety swoich pociech. Jednak w okresie zimowym oraz późnojesiennym stanowią o wiele lepsze uzupełnienie codziennego menu niż importowane warzywa i owoce. Wyjaśniamy dlaczego.
Czy mrożonki są zdrowe?
Redakcja LOVI, konsultacja merytoryczna lek. med. Danuta Chrzanowska-Liszewska, specjalista pediatrii i neonatologii | 1 grudnia 2015
25 komentarzy | Dodaj ocenę: (3)

Osobom dorosłym zaleca się spożywanie co najmniej 5 porcji warzyw i owoców dziennie. W diecie niemowląt te produkty mają również ogromne znaczenie, gdyż zawierają wiele witamin niezbędnych dla prawidłowego rozwoju. W sezonie wiosenno – letnim sklepowe półki oraz stragany uginają się od świeżych, lokalnych warzyw oraz kolorowych owoców. Co jednak, gdy sezon się kończy?

Konsultacja Merytoryczna
 
 
 
 
lek. med. Danuta Chrzanowska-Liszewska
specjalista pediatrii i neonatologii

 

 “Tak!” dla mrożonek!

Jak się okazuje, według ekspertów, mrożonki są zdecydowanie lepszym wyborem od towarów importowanych. Zamrażanie stanowi najlepszą metodę utrwalania owoców oraz warzyw, gdyż pozwala zachować stosunkowo najwięcej składników odżywczych. W przeciwieństwie do importowanych produktów, które po upływie 5 dni tracą większość cech smakowo-zapachowych oraz wartości odżywczych, prawidłowo przechowywane mrożonki w znacznym stopniu zachowują cechy świeżych warzyw i owoców.

Po upływie trzech dni od zerwania, warzywa tracą około 80% zawartej w nich witaminy C, natomiast po zamrożeniu tylko 40%, a więc technika ta umożliwia zmniejszenie strat tej witaminy o połowę. Jest to szczególnie ważne w okresie jesienno-zimowym, w którym walczymy o odpowiednią odporność, chroniącą przed przeziębieniami oraz wirusami.

Rozwijająca się technologia urządzeń zamrażających sprawia, że temperatura produktów spada coraz szybciej a więc efektywniej zachowane zostają wartości odżywcze mrożonek.

 

Przybliżone procentowe straty wartości odżywczych dla poszczególnych składników, wynikające z zamrażania:

  • Witamina C – 40%
     

  • Witamina B1 – 20%
     

  • Witamina B2 – 10%
     

  • Karoten – 5%

Straty te są porównywalne z tymi, które zachodzą w warzywach i owocach kupowanych lokalnie, podczas sezonu (od zerwania z krzaczka do momentu, w którym trafią na talerz Twojego malucha). Możesz być zatem spokojna, że kupując mrożonki w sezonie zimowym, kupujesz produkt najbardziej zbliżony do świeżego.

Mrożonki w sezonie wczesnowiosennym?
O mrożonkach nie warto zapominać również w sezonie wczesnowiosennym. Co prawda, sprzedawcy będą Cię kusić swieżymi, kolorowymi nowalijkami, jednakże, jak ostrzegają eksperci, takie warzywa zawierają bardzo dużo szkodliwych pestycydów. A więc, zanim temperatura nie umożliwi roślinom  rozwinięcia się bez pomocy toksycznych wspomagaczy, lepiej zwrócić się w stronę mrożonek, co do których mamy pewność, że zotały zebrane w sezonie i są w pełni bezpieczne dla Ciebie i Twojego dziecka.

 

Na czym polega mrożenie?

Do procesu mrożenia wybiera się tylko dojrzałe oraz świeże produkty najwyższej jakości. Natępnie cząstki zebranych owoców czy warzyw oblewa się lodowatym strumieniem powietrza aby obniżyć ich temperaturę, nawet do -30*C. W momecie zamrożenia, zmniejsza się aktywność enzymów, które biorą udział w procesach gnilnych oraz zanika namnażanie się mikroorganizmów w produkcie.

Bardzo często, przed zamrożeniem warzyw, stosuje się także technikę blanszowania, czyli obróbki cieplnej, polegającej na zanurzeniu produktu  na kilkadziesiąt sekund we wrządku lub w parze wodnej. Pozwala to zniszczyć część drobnoustrojów oraz dezaktywować szkodliwe enzymy, zanim produkt zostanie zamknięty w lodzie. Dodatkowo, proces ten zapobiega pogorszeniu się smaku oraz utracie barwy podczas przygotowywania mrożonek.

 

Jak kupować mrożonki?

W sklepach mamy do wyboru szeroki asortyment mrożonek. Z owoców są to najczęściej truskawki, śliwki, wiśnie, porzeczki lub maliny. Wśród mrożonek warzywnych mamy do wyboru marchew, groszek zielony, fasolę szparagową, brukselkę, szpinak, kalafior, brokuły, buraki oraz ziemniaki. Ze względu na swoje właściwości zdrowotne oraz na specyficzny sposób przechowywania, bardzo ważną kwestią jest wiedza o tym, na co należy zwrócić uwagę przy zakupie, aby nasz owoc czy warzywo było bezpieczne dla zdrowia.

 

Wskazówki, którymi powinnaś się kierować, stojąc przed sklepową zamrażarką:

  1. Wyczuj, czy zawartość opakowania nie jest sklejona w bryłę – jeśli tak, może to oznaczać, że produkt został rozmrożony a następnie ponownie zamrożony (a więc mogły rozwinąć się w nim szkodliwe bakterie).

  2. Sprawdź, czy w zamrażarce jest termometr. Jeśli nie masz pewności, w jakiej temperaturze przechowywane są mrożonki, lepiej z nich zrezygnuj. Jeśli zamrażarka posiada termometr sprawdź, czy temperatura przechowywania opakowań zgadza się z tą zalecaną przez producenta na opakowaniu.

  3. Opakowanie powinno być suche, nie pokryte szronem ani pokruszonym lodem a znajdujące się w nim produkty nie powinny być miękkie.

  4. Unikaj mrożonek sprzedawanych luzem na wagę. Co prawda, są one tańsze, ale niestety gorszej jakości: dostęp tlenu i światła negatywnie wpływa na zawarte w nich składniki odżywcze.

 

Rozmrażanie mrożonek

Po wyjęciu z zamrażalnika w opakowaniu zaczynają rozwijać się drobnoustroje, przez które warzywo czy owoc zaczyna się psuć. Może to zaszkodzić delikatnemu brzuszkowi dziecka, dlatego najlepiej rozmrażać produkty we wrzątku. W ten sposób nie dajemy bakteriom czasu na rozmnożenie się.

Aby przygotować zupkę dla malucha wystarczy zamrożone warzywa wsypać do garnka z wrzątkiem, gotować aż zrobią się miękkie a następnie zmiksować na papkę. Jeśli będziesz chciała do mrożonych warzyw dodać świeże, możesz wrzucić je jednocześnie do garnka. W przypadku, gdy nie masz zamiaru gotować zamrożonych produktów tylko użyć surowych np. do przygotowania sałatki, rozmrażaj je w lodówce. Najlepiej, jeśli podczas procesu rozmrażania dodasz do warzyw witaminę C (np. kilka kropel cytryny, sól lub kwas cytrynowy) a do owoców cukier.

Mrożonki nie są bezwartościowe i warto ich używać, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Dzięki niskiej temperaturze, możesz przez cały rok cieszyć się pełnowartościowymi darami natury, pełnymi witamin oraz substancji odżywczych, które są tak bardzo istotne dla młodego i wrażliwego organizmu Twojej pociechy. 

Aktualności
21 SIERPNIA 2017
Lubicie podróżować, a w trakcie podróży towarzyszy Wam kubeczek LOVI 360°? Weźcie udział w naszym konkursie. Atrakcyjne nagrody czekają!
© by Lovi . Wszystkie prawa zastrzeżone.
Zadzwoń do nas:
tel. +48 46 858 00 00
(obsługa klienta czynna w godzinach od 8 do 15)
Newsletter
Zostaw nam swój adres e-mail, a co miesiąc
otrzymasz newsletter wypełniony nowościami.
W ramach naszej witryny wykorzystujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.
AKCEPTUJĘ
';
ZAMKNIJ

Karmienie piersią jest jedynym naturalnym sposobem żywienia niemowląt i żaden preparat zastępujący mleko kobiece nie posiada identycznych właściwości, co mleko kobiece.
Bardzo dziękujemy za zgłoszenie się do testów butelki LOVI Medical+.
Z góry bardzo dziękujemy za opinię.

ANKIETA DOTYCZĄCA UŻYTKOWANIA BUTELKI LOVI MEDICAL+

Uprzejmie prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi lub odpowiedź na poniższe pytania:

Cz. I - wypełnić przed przetestowaniem butelki LOVI Medical+:

  1. Czy używała Pani butelki LOVI Medical+?
    TAK NIE
  2. Czy słyszała Pani o butelce LOVI Medical+? Jeśli tak, to skąd?
    nie słyszałam
    tak, z Internetu
    tak, od koleżanki/znajomej
    usłyszałam o niej w innych okolicznościach (jakich?):

cz. II - wypełnić po użyciu butelki LOVI Medical+:

  1. Czy butelka LOVI Medical+ spełniła Pani oczekiwania? W jakim stopniu?
  2. Czy smoczek dobrze się odpowietrza?
  3. Czy przejrzystość butelki jest porównywalna do innych butelek do karmienia?
  4. Jakie zalety posiada według Pani butelka LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem?
  5. Czy zauważyła Pani różnice między karmieniem butelką LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem a innymi butelkami ze smoczkiem z jednorodnego silikonu? Jeśli tak to jakie?
  6. Czy miała Pani jakiekolwiek problemy z użytkowaniem butelki LOVI Medical+? Jeśli tak to jakie?
  7. Czy zauważyła Pani różnicę pomiędzy poprzednio używaną przez Panią butelką LOVI (pyt. do Mam używających wcześniej butelki LOVI)
WYŚLIJANULUJ