Poznaj korzyści dla Twojego dziecka i Ciebie płynące z karmienia piersią.
Dowiedz się jak karmić piersią i jak pokonać problemy związane z laktacją.
DIETA
Widok sekcji
Artykuły
Filmy
Narzędzia

Cukier w diecie dziecka

Chcesz zapewnić swojemu dziecku zdrowy rozwój i dobre samopoczucie na co dzień. Dokładnie wiesz, że wpływ ma na to m.in. dieta, a w tym spożycie cukru. Czy eliminacja cukru z diety dziecka jest pożądana? Czy każdy cukier szkodzi? Przeczytaj o dobrym i złym cukrze oraz o tym, jak zrobić, by w diecie dziecka był tylko ten dobry.
Redakcja LOVI, konsultacja merytoryczna lek. med. Danuta Chrzanowska-Liszewska, specjalista pediatrii i neonatologii | 1 października 2015
104 komentarzy | Dodaj ocenę: (2)

Rola cukru w organizmie

EKSPERT RADZI
 
 
 
lek. med. Danuta Chrzanowska-Liszewska
specjalista pediatrii
i neonatolog

Cukier, jako węglowodan, jest nieodzowny do życia. Spełnia w organizmie kilka ważnych funkcji, na przykład stanowi materiał energetyczny dla tkanek w organizmie, w tym dla poruszających się mięśni. Jest konieczny do właściwej pracy mózgu i całego centralnego układu nerwowego. Bierze udział w procesach przemiany materii.

Jednocześnie jego nadmiar prowadzi do poważnych konsekwencji. Dziecku, które je duże ilości słodyczy, grożą otyłość, choroby układu pokarmowego, niedobory fosforu, magnezu i wapnia. Dodatkowo zęby są wtedy bardziej narażone na próchnicę. Zła dieta może odbić się także w codziennym funkcjonowaniu, maluszek staje się apatyczny lub nadmiernie pobudzony i niespokojny, ma problemy z koncentracją, ze snem.

Aby zrozumieć wpływ cukru na organizm, trzeba dokonać rozróżnienia na ten pożądany, niezbędny cukier i ten który szkodzi.

 

Zły cukier

Biały rafinowany cukier w diecie dziecka jest zbędnym, szkodliwym dodatkiem. Zawarty w słodyczach, czekoladkach, ciastkach, słodzonych napojach i wielu innych przemysłowych produktach szkodzi zdrowiu dziecka oraz dorosłego i, jak twierdzą niektórzy specjaliści, uzależnia.

Po zjedzeniu słodkiego batonika poziom cukru we krwi podnosi się nagle. Obserwujemy przypływ energii, poprawę nastroju, może pojawić się trudna do opanowania aktywność dziecka, połączona z wahaniami nastroju, w tym często ze złością i płaczliwością. Trwa to niedługo. Potem następuje nagły spadek glukozy we krwi, co łączy się z obniżeniem nastroju, zmęczeniem, sennością, wzmożonym odczuciem głodu.

Nadmiar cukru w sposób ciągły i systematyczny szkodzi układowi pokarmowemu. Nasila procesy gnilne w jelitach, co niekorzystnie zmienia pH i stwarza sprzyjające warunki dla rozwoju mikroorganizmów chorobotwórczych, szczególnie drożdżaków (Candida albicans), odpowiedzialnych za kandydozę, oraz innych grzybów, a także bakterii, czy pasożytów.

Ponadto cukier drażni śluzówkę żołądka, powoduje nadprodukcję kwasu żołądkowego, co objawia się m.in. zgagą, przyczynia się do zaparć i innych problemów natury wydalniczej.

Trawienie cukru wymaga od organizmu udziału mikroelementów: wapnia, fosforu, magnezu, chromu oraz witamin z grypy B. Tym samym cukier zabiera je z zasobów organizmu, przyczyniając się do jego demineralizacji.

 

Dobry cukier

Przeciwwagą i alternatywą dla rafinowanego cukru jest cukier nierafinowany, czyli nieoczyszczony, naturalny, bogaty w witaminy i minerały. W sprzedaży dostępny jest pod postacią cukru trzcinowego, brązowego. Ten cukier jest trochę bezpieczniejszy dla małego organizmu, jednak i on wymaga rozwagi w stosowaniu i nie można używać go w sposób nieograniczony.

Na co dzień staraj się nauczyć dziecko jedzenia naturalnych produktów zawierających węglowodany pod postacią owoców, warzyw, zbóż. Wybierając produkty, kieruj się wartością wskaźnika IG (indeks glikemiczny). Dobre węglowodany to te, które mają możliwie niski indeks, poniżej 60. Jedzenie tych produktów jest bardzo korzystne dla zdrowia i codziennego funkcjonowania. Powoli podnoszą one poziom glukozy we krwi, więc organizm ma czas, by ją przyjąć i odpowiednio spożytkować, dzięki czemu nadmiar cukru nie odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej. Produkty zawierające węglowodany złożone mają dużo błonnika, dzięki czemu zapewniają uczucie sytości, co sprzyja zachowaniu szczupłej sylwetki.

 

Cukier a zdrowie

Ze względu na rolę cukru w organizmie jego całkowita eliminacja jest niewskazana. Dodatkowo, ze względu na obecność cukru w różnych produktach, byłaby bardzo trudna.

To co możemy zrobić, to bardziej świadomie podejść do tematu, zastąpić biały cukier oraz zmienić nawyki żywieniowe prowadzące do nadmiaru cukru w diecie dziecka.


Czym zastąpić cukier biały i słodycze

  • nierafinowanym cukrem trzcinowym;

  • melasą trzcinową lub buraczaną;

  • ksylitolem - cukrem brzozowym;

  • stewią – słodzikiem roślinnym;

  • miodem naturalnym;

  • syropem klonowym;

  • świeżymi owocami i warzywami;

  • suszonymi owocami;

  • zbożami (muesli);

  • orzechami, migdałami, nasionami;

  • kaszami, brązowym i dzikim ryżem, makaronem wieloziarnistym;

  • roślinami strączkowymi.

 

Jak zmienić nawyki żywieniowe, by ograniczyć cukier w diecie dziecka

  • całkowicie wymień cukier biały na nierafinowany;
     

  • stwórz czarną listę i nie kupuj więcej: napojów gazowanych, napojów słodzonych syropem fruktozowo-glukozowym, gotowych sosów, typu ketchup, majonez, przemysłowych słodyczy, tj. ciastek, ciast, landrynek, lizaków, cukierków, czekoladek itd.
     

  • czytaj etykiety – unikaj polepszaczy, barwinków, konserwantów, soli i dodanego do produktów cukru;
     

  • nie dosładzaj – soki, musy owocowe nie wymagają dodatkowego cukru;
     

  • ogranicz użycie cukru – przestudiuj przepisy, na pewno w ciasteczkach, ciastach czy daniach, które wychodzą z twojej kuchni, da się dodać mniej cukru (trzcinowego oczywiście)  bez szkody dla smaku a z korzyścią dla zdrowia;
     

  • układając dzienne menu, różnicuj posiłki – jeśli podasz słodkie naleśniki na śniadanie, na drugie śniadanie, obiad i podwieczorek zaplanuj coś wytrawnego, niesłodkiego;
     

  • sama przygotuj słodycze – masz wtedy pewność jakości użytych produktów, a przy odrobinie wprawy ciasto marchewkowe, ciastka owsiane czy batony muesli nie zajmują wiele czasu;
     

  • zrezygnuj z deserów i przekąsek – a jeśli już, to zmień ich postać i zamiast batonika w czekoladzie podaj sałatkę owocową, a gościom zamiast ciastek ze sklepu i słodkich napoi, zaproponuj własne wypieki i świeżo wyciśnięty sok;
     

  • eksperymentuj – zamiast cukru dodaj wanilię i cynamon, rozszerz zestaw przypraw w swojej kuchni, mieszaj smaki, baw się, być może jest to moment, by oprócz zdrowia odnaleźć kulinarną pasję  :) 

Aktualności
21 SIERPNIA 2017
Lubicie podróżować, a w trakcie podróży towarzyszy Wam kubeczek LOVI 360°? Weźcie udział w naszym konkursie. Atrakcyjne nagrody czekają!
© by Lovi . Wszystkie prawa zastrzeżone.
Zadzwoń do nas:
tel. +48 46 858 00 00
(obsługa klienta czynna w godzinach od 8 do 15)
Newsletter
Zostaw nam swój adres e-mail, a co miesiąc
otrzymasz newsletter wypełniony nowościami.
W ramach naszej witryny wykorzystujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.
AKCEPTUJĘ
';
ZAMKNIJ

Karmienie piersią jest jedynym naturalnym sposobem żywienia niemowląt i żaden preparat zastępujący mleko kobiece nie posiada identycznych właściwości, co mleko kobiece.
Bardzo dziękujemy za zgłoszenie się do testów butelki LOVI Medical+.
Z góry bardzo dziękujemy za opinię.

ANKIETA DOTYCZĄCA UŻYTKOWANIA BUTELKI LOVI MEDICAL+

Uprzejmie prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi lub odpowiedź na poniższe pytania:

Cz. I - wypełnić przed przetestowaniem butelki LOVI Medical+:

  1. Czy używała Pani butelki LOVI Medical+?
    TAK NIE
  2. Czy słyszała Pani o butelce LOVI Medical+? Jeśli tak, to skąd?
    nie słyszałam
    tak, z Internetu
    tak, od koleżanki/znajomej
    usłyszałam o niej w innych okolicznościach (jakich?):

cz. II - wypełnić po użyciu butelki LOVI Medical+:

  1. Czy butelka LOVI Medical+ spełniła Pani oczekiwania? W jakim stopniu?
  2. Czy smoczek dobrze się odpowietrza?
  3. Czy przejrzystość butelki jest porównywalna do innych butelek do karmienia?
  4. Jakie zalety posiada według Pani butelka LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem?
  5. Czy zauważyła Pani różnice między karmieniem butelką LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem a innymi butelkami ze smoczkiem z jednorodnego silikonu? Jeśli tak to jakie?
  6. Czy miała Pani jakiekolwiek problemy z użytkowaniem butelki LOVI Medical+? Jeśli tak to jakie?
  7. Czy zauważyła Pani różnicę pomiędzy poprzednio używaną przez Panią butelką LOVI (pyt. do Mam używających wcześniej butelki LOVI)
WYŚLIJANULUJ