Poznaj korzyści dla Twojego dziecka i Ciebie płynące z karmienia piersią.
Dowiedz się jak karmić piersią i jak pokonać problemy związane z laktacją.
DIETA
Widok sekcji
Artykuły
Filmy
Narzędzia

Mały wegetarianin

Nawet całkiem małe dzieci mogą pozostawać na diecie wegetariańskiej. Należy ją jednak odpowiednio skomponować.
Dziecko na diecie wegetariańskiej
Redakcja LOVI, konsultacja merytoryczna lek. med. Danuta Chrzanowska-Liszewska, specjalista pediatrii i neonatologii | 1 września 2015
9 komentarzy | Dodaj ocenę: (2)
KONSULTACJA MERYTORYCZNA
 
 

lek. med. Danuta Chrzanowska-Liszewska
 
specjalista pediatrii
i neonatolog

Dieta wegetariańska oraz wegańska (w której nie tylko nie je się mięsa, ale również żadnych produktów odzwierzęcych, czyli także nabiału, jajek czy miodu) zyskują na całym świecie na popularności. Różne są powody ich stosowania, najczęściej wynikają one z przekonań etycznych i niechęci do wykorzystywania zwierząt, czasem mają podłoże zdrowotne, gdyż coraz więcej przemawia za niejedzeniem dużych ilości mięsa. Przesłanki mogą być też ekologiczne, bo produkcja mięsa w niekorzystny sposób odbija się na środowisku naturalnym.


Dieta wegetariańska – tak czy nie

Dieta wegetariańska może być z powodzeniem stosowana od najmłodszych lat. Na ten sposób żywienia dzieci decyduje się wielu rodziców-wegetarian. Szczególnie, jeśli nie jedzą mięsa z powodów etycznych, chcą wychowywać dzieci w oparciu o zasady, którym sami hołdują. Jeśli chodzi o dietę wegańską, sprawa jest bardziej kontrowersyjna. Nie radzimy komponować jej na własną rękę, gdyż wykluczenie jajek i nabiału z diety dzieci może być niebezpieczne bez odpowiednich zamienników. W takim wypadku polecamy zasięgnięcie opinii dobrego dietetyka i lekarza pediatry.

Paradoksalnie może okazać się, że sposób żywienia oparty o wykluczenie pewnej grupy pokarmów ( w tym wypadku mięsa), jest bardziej wartościowy, bo przemyślany. Wiele osób uważa, że skoro dziecko „je wszystko” to znaczy, że dobrze się odżywia. Niestety „wszystko” często oznacza wieczne jedzenie parówek, białego pieczywa i popijanie słodzonych napojów. Zatem nie zawsze dzieci, które są na diecie tradycyjnej, jedzą odpowiednio, jest bowiem duża różnica pomiędzy zaspokajaniem głodu a odżywaniem. Bywa, że rodzic-wegetarianin zorientowany na zdrowe jedzenie lepiej komponuje dietę swoją i dziecka, będąc przy okazji dla dziecka chodzącym przykładem.


Białko

Białko jest bardzo ważne dla prawidłowego rozwoju organizmu. Do niedawna sądziło się, że białko pochodzenia roślinnego jest mniej wartościowe niż zawarte w mięsie. Białko to zestaw konkretnych aminokwasów i faktycznie nie wszystkie rośliny posiadają ich komplet. Wystarczy jednak łączyć w ciągu dnia różne grupy pokarmowe, by uzyskać pełnowartościowe białko.


Przez pierwsze miesiące życia dziecka mleko mamy zapewnia mu wszystkie niezbędne składniki. Od około 6. miesiąca można powoli zacząć rozszerzanie diety. W

najnowszym schemacie żywienia od początku rozszerzania diety (5.-7. miesiąc) możemy dziecku zacząć podawać całe jajko, które jest świetnym źródłem białka (pamiętaj, by kupować jajka z oznaczeniem 0 lub 1 i zawsze poddawać je obróbce termicznej przed podaniem dziecku). Po 7. miesiącu można również zacząć podawać przetwory mleczne na bazie mleka krowiego (jeśli w rodzinie nie występuje alergia na nie) lub koziego, jak kefir, jogurt czy ser.


Pamiętaj,

by nowe produkty wprowadzać do menu dziecka stopniowo, w małych ilościach i kilkudniowych odstępach.


Osoba, także starsze dziecko, na diecie wegetariańskiej powinna codziennie spożywać rośliny strączkowe (fasola, ciecierzyca, groch, bób, soczewica, soja) a także zbożowe produkty pełnoziarniste (kasze, pieczywo z pełnego przemiału, płatki). Rośliny strączkowe mogą być wzdymające, dlatego ich podawanie u najmłodszych należy rozpoczynać ostrożnie i od  niewielkich ilości.


Wapń

W diecie wegetariańskiej mleko mamy, mieszanka mleczna, nabiał są świetnym źródłem wapnia, tak ważnego do odpowiedniego rozwoju dziecka, szczególnie jego układu kostnego. Dobrym źródłem wapnia są również zielone warzywa (brokuły, natka pietruszki, jarmuż, por) a także orzechy, pełnoziarniste produkty zbożowe oraz suszone figi. Jednak absolutnym rekordzistą jest w tej kwestii niełuskany sezam oraz mak. Można je z powodzeniem stosować, oczywiście adekwatnie do wieku dziecka, do posypania sałatki bądź kanapki czy ryżu.


Żelazo

Poza powszechnie znanymi z dużej ilości żelaza produktami, jak jajka, bogatym jego źródłem są zielonolistne rośliny, rośliny strączkowe, orzechy, suszone owoce, kasze, zboża, pestki. Tych pokarmów nie powinno zabraknąć w diecie żadnego człowieka, również jedzącego mięso. Należy pamiętać, że orzechy należą do pokarmów silnie alergizujących i trzeba podawać je dzieciom ze szczególną ostrożnością. Żelazo wchłania się najlepiej w towarzystwie witaminy C, dlatego warto w tym samym posiłku podać owoce i warzywa bogate w tę witaminę (np. świeżo wyciśnięty sok z pomarańczy czy natkę pietruszki).


Pamiętaj,

by rozszerzanie diety rozpoczynać raczej od warzyw a nie owoców, bo ich smak jest mniej „atrakcyjny” dla dziecka, a warzywa zielone i strączkowe są szczególnie ważne na diecie wegetariańskiej.


Cynk

Często podkreśla się, że dieta wegetariańska może powodować niedobory cynku, gdyż najwięcej mają go w sobie tzw. owoce morza. Jednak dieta wegetariańska bogata w warzywa, owoce, zboża, orzechy i strączki z łatwością pokrywa zapotrzebowanie na cynk. Szczególnie godne polecenia są ziarna maku, sezamu, orzechy nerkowca, orzeszki ziemne, pestki dyni, płatki owsiane.

Aktualności
19 CZERWCA 2017
Nasza nowość - elektroniczny laktator LOVI Expert - od teraz dostępny w Twoim sklepie.
© by Lovi . Wszystkie prawa zastrzeżone.
Zadzwoń do nas:
tel. +48 46 858 00 00
(obsługa klienta czynna w godzinach od 8 do 15)
Newsletter
Zostaw nam swój adres e-mail, a co miesiąc
otrzymasz newsletter wypełniony nowościami.
W ramach naszej witryny wykorzystujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.
AKCEPTUJĘ
';
ZAMKNIJ

Karmienie piersią jest jedynym naturalnym sposobem żywienia niemowląt i żaden preparat zastępujący mleko kobiece nie posiada identycznych właściwości, co mleko kobiece.
Bardzo dziękujemy za zgłoszenie się do testów butelki LOVI Medical+.
Z góry bardzo dziękujemy za opinię.

ANKIETA DOTYCZĄCA UŻYTKOWANIA BUTELKI LOVI MEDICAL+

Uprzejmie prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi lub odpowiedź na poniższe pytania:

Cz. I - wypełnić przed przetestowaniem butelki LOVI Medical+:

  1. Czy używała Pani butelki LOVI Medical+?
    TAK NIE
  2. Czy słyszała Pani o butelce LOVI Medical+? Jeśli tak, to skąd?
    nie słyszałam
    tak, z Internetu
    tak, od koleżanki/znajomej
    usłyszałam o niej w innych okolicznościach (jakich?):

cz. II - wypełnić po użyciu butelki LOVI Medical+:

  1. Czy butelka LOVI Medical+ spełniła Pani oczekiwania? W jakim stopniu?
  2. Czy smoczek dobrze się odpowietrza?
  3. Czy przejrzystość butelki jest porównywalna do innych butelek do karmienia?
  4. Jakie zalety posiada według Pani butelka LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem?
  5. Czy zauważyła Pani różnice między karmieniem butelką LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem a innymi butelkami ze smoczkiem z jednorodnego silikonu? Jeśli tak to jakie?
  6. Czy miała Pani jakiekolwiek problemy z użytkowaniem butelki LOVI Medical+? Jeśli tak to jakie?
  7. Czy zauważyła Pani różnicę pomiędzy poprzednio używaną przez Panią butelką LOVI (pyt. do Mam używających wcześniej butelki LOVI)
WYŚLIJANULUJ