Poznaj korzyści dla Twojego dziecka i Ciebie płynące z karmienia piersią.
Dowiedz się jak karmić piersią i jak pokonać problemy związane z laktacją.
DIETA
Widok sekcji
Artykuły
Filmy
Narzędzia

Jaki sok dla malucha

Czy dziecko powinno pić tylko wodę, czy może zaspokoić pragnienie sokiem? Jakie soki są zdrowe dla dzieci? Jakie wybierać, a których unikać? Od kiedy można je podawać maluchowi do picia? Podpowiadamy.
Soki dla małych dzieci
Redakcja LOVI, konsultacja lek. med. Danuta Chrzanowska-Liszewska, specjalista pediatrii i neonatologii | 3 sierpnia 2015
96 komentarzy | Dodaj ocenę: (3)
KONSULTACJA MERYTORYCZNA
 
 

lek. med. Danuta Chrzanowska-Liszewska
 
specjalista pediatrii
i neonatolog

Woda i soki świeżo wyciskane

Pamiętaj, że podstawowym sposobem nawodnienia organizmu dziecka powinna być woda (szczególnie latem w czasie upałów). Maluch jednak częściej zamiast wody wybiera sok, który jest słodszy i smaczniejszy. Czy pozwolić mu na to?

Soki z owoców i warzyw w diecie dziecka, pod pewnymi warunkami, też mają wiele zalet. Stanowią doskonałe, zdrowe urozmaicenie diety i mają wiele wartości odżywczych. O ile są świeżo wyciskane lub tłoczone w domu ze starannie wyselekcjonowanych, umytych owoców i warzyw. Wybierając produkty na sok, sprawdź czy pochodzą z ekologicznego źródła, czyli że w czasie ich uprawy nie używano pestycydów czy konserwantów. Owoce muszą być świeże, te w części nadpsute nie nadają się, nawet po obkrojeniu, na soki dla naszych pociech.

Wygodnym sposobem na przyrządzenie soku jest sokowirówka lub wyciskarka. Jeśli zaś jej nie posiadasz, zetrzyj owoc lub warzywo na drobnych oczkach tarki, a następnie odciśnij miąższ przez jałową gazę.

 

Od którego miesiąca życia dziecka i ile soku dziennie

Niemowlęta do 6. miesiąca życia nie powinny pić soków wcale. Podstawą ich żywienia jest mleko, a do ewentualnego dopajania (szczególnie w czasie upałów) zaleca się wodę. Dla takiego maleństwa najlepsza będzie źródlana woda niegazowana, podawana po przegotowaniu i ostygnięciu.

Starsze niemowlę, które już zaczyna swoją przygodę z rozszerzaniem diety, może dostać do 150 ml soczku dziennie. Sok, a dokładnie owoce / warzywa do jego zrobienia, należy traktować jako kolejne produkty wprowadzane do diety dziecka. Dlatego na początku robimy sok jednoskładnikowy, podajemy kilka łyżeczek, obserwujemy dziecko pod kątem ewentualnych reakcji uczuleniowych.

Dziecko od 1. roku życia do 3 lat może wypić do 250 ml, czyli jedną szklankę dziennie. Trochę starsze nie więcej niż 1,5 szklanki. Napój taki powinien być liczony jako jedna z pięciu dziennych porcji warzyw i owoców.

W zależności od składników możesz podać sok jako napój między posiłkami (ale nie tuż przed) albo jako część składową posiłku. Soki owocowe mogą pełnić rolę napoju gaszącego pragnienie. Możesz rozcieńczyć je wodą. Natomiast soki przecierowe, warzywne czy z dodatkiem banana wyśmienicie się sprawdzą jako drugie śniadanie / podwieczorek lub jego część.

Nie proponuj dziecku soku na czczo ani w nocy. Podany przed śniadaniem (posiłkiem z węglowodanami) może podrażnić jego delikatny układ pokarmowy i spowodować wzdęcia oraz bóle brzuszka. Natomiast sok pity w nocy, a w szczególności zawarte w nim cukry, będą doskonałą pożywką dla bakterii powodujących próchnicę zębów.

 

Dlaczego nie należy przekraczać dziennej dawki soku

Soki zawierają dużo cukrów. Nawet te samodzielnie wyciskane zawierają naturalne cukry owocowe, nie wspominając już o sokach sklepowych, które zazwyczaj są dodatkowo dosładzane. Dietetycy ostrzegają, że w wyniku spożycia dużych ilości soku dzieci są bardziej narażone na nadwagę, próchnicę, biegunkę oraz problemy natury gastrycznej, jak wzdęcia, bóle brzucha, zaparcia.

Dodatkowo soki są kaloryczne. Większość kilokalorii pochodzi z cukru i węglowodanów. Dziecko, które „opiło” się sokiem, nie będzie miało ochoty na właściwy posiłek, a to może doprowadzić do nieprawidłowo zbilansowanej diety, w której ważną rolę pełnią też tłuszcze i białka.

 

Owoce, warzywa i …zioła  na sok

Na początku przygody z sokami, zaproponuj dziecku soki jednoskładnikowe. Jednak w procesie rozszerzania diety, warto skusić się na mieszanie smaków, szczególnie w kombinacjach owoców z warzywami. Soki takie zawierają mniej cukru i często są bardziej pożywne. Pozwolą „przemycić” nielubiane przez dziecko produkty, czy takie, których raczej nie zje w ich nieprzetworzonej postaci,  jak buraki,  szpinak, seler naciowy, czy natkę pietruszki.

Jabłka – mogą być składnikiem na jeden z pierwszych soków, są bogate w witaminę C, zawierają dużo potasu, żelaza oraz błonnik.

Marchew – zawiera dużo błonnika, witaminy E, która jest silnym przeciwutleniaczem, oraz beta-karotenu – źródła witaminy A, która bierze udział m.in. w procesie widzenia.

Dynia -  jest bogatym źródłem cynku, potasu, fosforu, witaminy A oraz witamin z grupy B.

Banan – bogaty w błonnik i potas, niezbędny do prawidłowego działania ośrodkowego układu nerwowego, jest wysokokaloryczny, dlatego sok z dodatkiem banana zaleca się jako część składową posiłku.

Liście szpinaku – zawierają dużo przeciwutleniaczy, w tym luteinę, oraz żelazo, potas, kwas foliowy.

Burak – to bomba minerałów, jak m.in.: żelazo, wapń, potas, mangan, chlor, fluor, cynk, bor, dzięki czemu wspomaga układ krwionośny, szczególnie polecany do spożycia w przypadku niedokrwistości.

Seler naciowy – warto wiedzieć, że zawiera naturalną witaminę B kompleks, łącznie z kwasem foliowym i witaminą PP, poza tym dużo wapnia, potasu i cynku.

Jarmuż – bogaty w witaminy C i K oraz sole mineralne.

Do soków warto dodawać zioła, jak bazylia, mięta, rozmaryn, czy kłącze imbiru.  Pozwoli to eksperymentować ze smakami oraz wzbogaci walory zdrowotne soków.

 

Sposób przygotowania produktów na sok

Obok źródła pochodzenia owoców i warzyw to właśnie od sposobu ich przygotowania zależy, czy sok będzie rzeczywiście dawką zdrowia.

Wybrane, świeże owoce dokładnie umyj pod  bieżącą ciepłą wodą. Możesz użyć delikatnego środka myjącego, który dokładnie spłucz. Cytrusy warto wyszorować przeznaczoną do tego szczoteczką.

Starannie przygotuj produkty na sok. Z owoców usuń pestki. Nie zdejmuj skórki, gdy nie jest to konieczne, zazwyczaj właśnie tuż pod nią gromadzą się składniki odżywcze owocu. Z tego samego powodu przy obieraniu pomarańczy, grejpfrutów pozostaw jak najwięcej białej błonki.

 

Przechowywanie

Świeżo wyciśnięte soki najlepiej wypić tuż po ich sporządzeniu. Jeśli przygotujesz dużą porcję, możesz ją przechować w lodówce nie dłużej jednak niż 24 godziny, najlepiej w szklanej butelce.  Ale uwaga, do takiego przechowywania i spożycia nadaje się wyłącznie sok, który nie miał styczności ze śliną dziecka.

 

Soki kupione w sklepie

Jeśli kupujesz sok w sklepie, dokładnie czytaj etykiety. Unikaj konserwantów, sztucznych barwików, syropu fruktozowo-glukozowego. Zwracaj uwagę za procentową zawartość owoców / warzyw  w danym soku, jeśli po zsumowaniu jest ona bliska stu i nie ma przy tym niepożądanych składników, możesz zaproponować taki sok dziecku po 2. roku życia.
 
Dla najmłodszych wybieraj tylko soki oznaczone jako „środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla niemowląt i małych dzieci”. Masz wtedy pewność, że zostały one właściwie przyrządzone ze starannie dobranych składników.

Jeśli opakowanie soku zawiera więcej niż jedną porcję, koniecznie zapoznaj się i zastosuj zalecenia producenta, co do limitu czasowego i sposobu przechowywania napoczętego soku.

Aktualności
21 SIERPNIA 2017
Lubicie podróżować, a w trakcie podróży towarzyszy Wam kubeczek LOVI 360°? Weźcie udział w naszym konkursie. Atrakcyjne nagrody czekają!
© by Lovi . Wszystkie prawa zastrzeżone.
Zadzwoń do nas:
tel. +48 46 858 00 00
(obsługa klienta czynna w godzinach od 8 do 15)
Newsletter
Zostaw nam swój adres e-mail, a co miesiąc
otrzymasz newsletter wypełniony nowościami.
W ramach naszej witryny wykorzystujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.
AKCEPTUJĘ
';
ZAMKNIJ

Karmienie piersią jest jedynym naturalnym sposobem żywienia niemowląt i żaden preparat zastępujący mleko kobiece nie posiada identycznych właściwości, co mleko kobiece.
Bardzo dziękujemy za zgłoszenie się do testów butelki LOVI Medical+.
Z góry bardzo dziękujemy za opinię.

ANKIETA DOTYCZĄCA UŻYTKOWANIA BUTELKI LOVI MEDICAL+

Uprzejmie prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi lub odpowiedź na poniższe pytania:

Cz. I - wypełnić przed przetestowaniem butelki LOVI Medical+:

  1. Czy używała Pani butelki LOVI Medical+?
    TAK NIE
  2. Czy słyszała Pani o butelce LOVI Medical+? Jeśli tak, to skąd?
    nie słyszałam
    tak, z Internetu
    tak, od koleżanki/znajomej
    usłyszałam o niej w innych okolicznościach (jakich?):

cz. II - wypełnić po użyciu butelki LOVI Medical+:

  1. Czy butelka LOVI Medical+ spełniła Pani oczekiwania? W jakim stopniu?
  2. Czy smoczek dobrze się odpowietrza?
  3. Czy przejrzystość butelki jest porównywalna do innych butelek do karmienia?
  4. Jakie zalety posiada według Pani butelka LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem?
  5. Czy zauważyła Pani różnice między karmieniem butelką LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem a innymi butelkami ze smoczkiem z jednorodnego silikonu? Jeśli tak to jakie?
  6. Czy miała Pani jakiekolwiek problemy z użytkowaniem butelki LOVI Medical+? Jeśli tak to jakie?
  7. Czy zauważyła Pani różnicę pomiędzy poprzednio używaną przez Panią butelką LOVI (pyt. do Mam używających wcześniej butelki LOVI)
WYŚLIJANULUJ