Poznaj korzyści dla Twojego dziecka i Ciebie płynące z karmienia piersią.
Dowiedz się jak karmić piersią i jak pokonać problemy związane z laktacją.
DIETA
Widok sekcji
Artykuły
Filmy
Narzędzia

Zboża bezglutenowe i glutenowe w diecie dziecka

Jak ważne są zboża z pełnego przemiału w diecie dziecka, co zawierają, które z nich mają gluten, i od kiedy najlepiej wprowadzać je do diety niemowlaka – dowiecie się z naszego artykułu.
Zboża w diecie dziecka
Redakcja LOVI, konsultacja lek. med. Danuta Chrzanowska-Liszewska, specjalista pediatrii i neonatologii | 2 stycznia 2015
9 komentarzy | Dodaj ocenę: (5)
KONSULTACJA MERYTORYCZNA
 
 

lek. med. Danuta Chrzanowska-Liszewska
 
specjalista pediatrii
i neonatolog

Jedną z podstaw zdrowej, zbilansowanej diety dziecka są zboża z pełnego przemiału. Przyjmuje się, że powinny one stanowić między 40 a 60% dziennego pożywienia malucha, gdyż są cennym źródłem wielu ważnych składników pokarmowych, minerałów i witamin.

Już na początku podkreślmy, że najlepsze dla zdrowia są nieoczyszczone, pełne ziarna zbóż, które zawierają białko, tłuszcz, węglowodany, mikro i makroelementy, witaminy i enzymy. Dlatego tak ważne jest, by było ich w diecie naszej i dziecka dużo, a także by korzystać z produktów razowych, pełnoziarnistych a eliminować biały ryż, białe pieczywo i inne wyroby powstałe na bazie oczyszczonych ziaren zbóż.


Kiedy i jak wprowadzamy zboża do diety dziecka

Najnowszy schemat żywienia zaleca rozpoczęcie podawania dzieciom produktów zbożowych między 5. a 6. miesiącem życia. W ramach profilaktyki celiakii zaleca się obecnie wcześniejszą ekspozycję niemowląt na gluten, rozpoczynamy więc od kaszki glutenowej. Według ekspertów wczesne podanie pokarmów często alergizujących bardziej chroni przed nietolerancją pokarmową. Na początek odrobina (pół łyżeczki) kaszy manny, można wymieszać ją z mlekiem mamy. Po jakimś czasie zaczynamy podawać kasze i kleiki bezglutenowe. Jeśli dziecko ma się dobrze, nic w jego zachowaniu czy wyglądzie nie zdradza objawów alergii, to w 7. – 8. miesiącu zaczynamy podawać kolejne pokarmy zawierające gluten (kasze, pieczywo).  Kaszę w postaci „dorosłej” możemy zaproponować dziecku, które potrafi już pogryźć i przełknąć pokarm o ziarnistej konsystencji.


 

Nowe pokarmy zawsze wprowadzamy w małych ilościach, na początek kilka łyżeczek i tylko jedną nową rzecz na raz. Przed wprowadzeniem kolejnej czekamy kilka dni, bacznie obserwując dziecko, czy nie zdradza objawów alergicznych.

Ważne, by podawać dzieciom różne rodzaje kasz i zbóż, gdyż każda ma trochę inny skład i inne dobroczynne działanie. Niestety w naszym codziennym menu wiele z nich zostało wypartych przez ziemniaki, białe pieczywo i nierazowe makarony. Warto powrócić do częstego używania ich w kuchni, bo możemy na tym tylko zyskać. Przyzwyczajajmy dzieci od małego do smaku pełnoziarnistego pieczywa, kasz i makaronów. Są one wysokokaloryczne ale energia jest dostarczana na długo, są więc bardzo sycące.


Zboża bezglutenowe

Gryka
Kasza gryczana, szczególnie jej palona odmiana, ma działanie rozgrzewające, stąd jest idealna na jesienno-zimową porę roku. Zawiera dużo flawonoidów i rutyny, stąd jej uszczelniające działanie na naczynia krwionośne. Zawiera dużo białka, składników mineralnych (wapnia, żelaza, fosforu, potasu i miedzi¬) oraz witamin z grupy B. Może być dodatkiem do obiadu, bądź posiłkiem samym w sobie. Można zrobić też z niej kotleciki a nawet upiec pasztet.

Amarantus
Jest jednym z najstarszych uprawianych zbóż, a jednocześnie, we współczesnych czasach, stał się dla nas odkryciem. To jedno z najzdrowszych zbóż, bardzo delikatne i lekkostrawne. Charakteryzuje się dużą zawartością białka, o wysokim stopniu przyswajalności, a także zawiera sporo błonnika. Amaratus ma w sobie o wiele więcej magnezu, fosforu i potasu niż choćby popularna pszenica, zaś zawartość żelaza jest wyższa niż w jakiejkolwiek innej roślinie. Zawiera również dużo wapnia i ma działanie wzmacniające organizm.

Ryż
Popularny u nas ryż również jest kaszą. Bardzo zachęcamy do przestawienia się z białego na ryż naturalny (in. brązowy). Jest lekkostrawny i bardzo zdrowy. Często wykorzystywany w diecie dla alergików. Działa przeciwbiegunkowo, wpływa korzystnie na układ nerwowy. Zawiera dużą porcję białka, błonnika i witamin z grupy B, natomiast jest ubogi w tłuszcze.

Kasza jaglana – proso
Jedna z „super kasz”, bardzo zdrowa. Łatwa do wprowadzenia do codziennego menu, gdyż świetnie komponuje się w potrawach zarówno na słodko jak i na słono. Jako jedyna ma działanie zasadotwórcze, co jest bardzo korzystne, bo wzmacnia organizm. Jest więc szczególnie zalecana dzieciom często chorującym,  ząbkującym, zakatarzonym. Jest bogata w witaminy z grupy B, lecytynę oraz wapń, fosfor, potas, żelazo. Zawiera również krzem. Ma unikalny skład aminokwasów białkowych.

Komosa ryżowa – quinoa
Komosa jest jednym z najzdrowszych zbóż. Jest wysokoenergetyczna i posiada w składzie tłuszcze m.in. z grupy omega-3. Ma działanie rozgrzewające, wzmacnia nerki, zawiera bardzo duże ilości wysokiej jakości białka. W komosie znajduje się więcej wapnia niż w krowim mleku. Jest również doskonałym źródłem żelaza, potasu, fosforu, witamin z grupy B, witaminy E a także błonnika pokarmowego. Jest bardzo wdzięczna w przygotowywaniu potraw, można np. zastąpić nią częściowo kaszę w krupniku.

Kukurydza
Jest bardzo cenną, szeroko wykorzystywaną rośliną, o wszechstronnym zastosowaniu w żywieniu – zawiera wiele ważnych składników odżywczych, m.in.: sód, potas, magnez, mangan, żelazo, miedź, fosfor, wapń, niektóre witaminy z grupy B, witaminę C. Kaszka z niej wytwarzana służy do zagęszczania soków i budyniów a także do pieczenia ciast. Zawiera wiele białka. Warto zwracać jednak uwagę na jej pochodzenie, gdyż często bywa modyfikowana genetycznie.


Zboża glutenowe

Gluten to białko roślinne występujące w niektórych zbożach. Nie jest to jeden związek chemiczny a pewna ich grupa, która otrzymała wspólną nazwę. Ze względu na swoje kleiste właściwości zboża glutenowe są często wykorzystywane w przemyśle spożywczym, głównie piekarskim i cukierniczym.


 

Pamiętajmy, by nie gotować kasz w zbyt dużej ilości wody, gdyż wypłukują się do niej cenne witaminy. Chyba że woda, w której gotuje się kasza, wejdzie w skład potrawy (np. krupnik).

Pszenica i jej odmiana orkisz
To jedno z najpopularniejszych zbóż glutenowych wykorzystywane w przemyśle spożywczym. Ze zwykłej i orkiszowej pszenicy wyrabia się mąkę i makarony oraz wypieka chleby i ciasta. Z jej ziaren wytwarza się również kaszę kuskus i mannę. Kasza kuskus nie wymaga gotowania, wystarczy według przepisu na opakowaniu zalać ją gorącą wodą, więc jest potrawą błyskawiczną. Pszenica zawiera dużo skrobi, białka i glutenu. Jest bogata w związki mineralne oraz witaminy.

Jęczmień
Jęczmień jest drugim po ryżu najłatwiej trawionym zbożem. Z jęczmienia wyrabia się kaszę pęczak i jest to najbardziej wartościowa kasza wśród kasz jęczmiennych. Zawiera więcej wartościowych składników odżywczych niż kasza perłowa, głównie błonnika pokarmowego, wapnia, żelaza i białek. Jęczmień jest również bogaty w skrobię.

Owies
Jest zbożem wysokoenergetycznym, warto spożywać go w postaci płatków, dają one dzieciom siłę i witalność. Jest bogaty w białko a także charakteryzuje się wysoką zawartością żelaza, fosforu, cynku, witamin B1, B2, B6 i E. Płatki owsiane to świetny pomysł na śniadanie, które da dużo energii na cały dzień.

Żyto
Najczęściej używane pod postacią pieczywa i mąki. Wyroby te są na pewno dużo bardziej wartościowe niż analogiczne produkowane na bazie pszenicy. Podobnie jak owies żyto jest zbożem wysokoenergetycznym, zawiera spore ilości węglowodanów a także błonnika. Zawiera dużo żelaza, magnezu, fluoru i kwasu foliowego. Ponadto mąki żytnie, szczególnie te z wysokiego przemiału, są dobrym źródłem witamin z grupy B.

Aktualności
19 CZERWCA 2017
Nasza nowość - elektroniczny laktator LOVI Expert - od teraz dostępny w Twoim sklepie.
© by Lovi . Wszystkie prawa zastrzeżone.
Zadzwoń do nas:
tel. +48 46 858 00 00
(obsługa klienta czynna w godzinach od 8 do 15)
Newsletter
Zostaw nam swój adres e-mail, a co miesiąc
otrzymasz newsletter wypełniony nowościami.
W ramach naszej witryny wykorzystujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.
AKCEPTUJĘ
';
ZAMKNIJ

Karmienie piersią jest jedynym naturalnym sposobem żywienia niemowląt i żaden preparat zastępujący mleko kobiece nie posiada identycznych właściwości, co mleko kobiece.
Bardzo dziękujemy za zgłoszenie się do testów butelki LOVI Medical+.
Z góry bardzo dziękujemy za opinię.

ANKIETA DOTYCZĄCA UŻYTKOWANIA BUTELKI LOVI MEDICAL+

Uprzejmie prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi lub odpowiedź na poniższe pytania:

Cz. I - wypełnić przed przetestowaniem butelki LOVI Medical+:

  1. Czy używała Pani butelki LOVI Medical+?
    TAK NIE
  2. Czy słyszała Pani o butelce LOVI Medical+? Jeśli tak, to skąd?
    nie słyszałam
    tak, z Internetu
    tak, od koleżanki/znajomej
    usłyszałam o niej w innych okolicznościach (jakich?):

cz. II - wypełnić po użyciu butelki LOVI Medical+:

  1. Czy butelka LOVI Medical+ spełniła Pani oczekiwania? W jakim stopniu?
  2. Czy smoczek dobrze się odpowietrza?
  3. Czy przejrzystość butelki jest porównywalna do innych butelek do karmienia?
  4. Jakie zalety posiada według Pani butelka LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem?
  5. Czy zauważyła Pani różnice między karmieniem butelką LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem a innymi butelkami ze smoczkiem z jednorodnego silikonu? Jeśli tak to jakie?
  6. Czy miała Pani jakiekolwiek problemy z użytkowaniem butelki LOVI Medical+? Jeśli tak to jakie?
  7. Czy zauważyła Pani różnicę pomiędzy poprzednio używaną przez Panią butelką LOVI (pyt. do Mam używających wcześniej butelki LOVI)
WYŚLIJANULUJ