Poznaj korzyści dla Twojego dziecka i Ciebie płynące z karmienia piersią.
Dowiedz się jak karmić piersią i jak pokonać problemy związane z laktacją.
DIETA
Widok sekcji
Artykuły
Filmy
Narzędzia

Zdrowy alfabet żywienia malca

Przedstawiamy Wam zdrowy, smaczny i kolorowy alfabet żywienia. Zajrzyj, może kilka pozycji włączysz na stałe do menu swojego dziecka. N jak naprawdę warto i Z jak zapraszamy :)
Żywienie małego dziecka
Redakcja LOVI, konsultacja lek. med. Danuta Chrzanowska-Liszewska, specjalista pediatrii i neonatologii | 1 września 2014
18 komentarzy | Dodaj ocenę: (4)
KONSULTACJA MERYTORYCZNA
 
 

lek. med. Danuta Chrzanowska-Liszewska
 
specjalista pediatrii
i neonatolog

A jak ARBUZ

Doskonały w czasie upałów jako alternatywa dla następnego kubeczka wody, gdyż to właśnie ona stanowi ponad 90% jego składu. Arbuz jest bogatym źródłem witaminy C i beta-karotenu. Dodatkowo dostarcza potas niezbędny do prawidłowej pracy mięśni i wpływający pozytywnie na zdolność koncentracji umysłowej oraz błonnik regulujący procesy trawienia.

Przed pokrojeniem koniecznie umyj skórę arbuza. Kupowanie już pokrojonych kawałków może wiązać się  z przeniesieniem środków konserwujących i brudu na miąższ arbuza.

B jak BANAN

Banany są lubiane przez dzieci dzięki słodkiemu smakowi, a być może nie tylko dlatego  :) Ciekawostką  jest, że zawierają serotoninę – neuroprzekaźnik wpływający m.in. na zachowanie dobrego samopoczucia. 

Skórka stanowiąca naturalne opakowanie sprawia, że są wygodną przekąską na spacer, a miękka konsystencja podda się nawet bezzębnym dziąsłom.


Myj banany przed spożyciem!

Skórka banana dla lepszego przechowywania w transporcie jest spryskiwana toksycznym środkiem grzybobójczym – tiobenzadolem. Dlatego banany trzeba dokładnie umyć przed podaniem ich dziecku.


Banany są cenione ze względu na wartości odżywcze. Zawierają dużo magnezu, potasu, witaminy C oraz B6. Ponadto są bogate w mikroelementy, jak: żelazo, miedź, cynk, jod i mangan.

Jednak w przypadku nadwagi dziecka trzeba na nie uważać – mają dużo cukrów. Nie są także wskazane, gdy dziecko ma problemy z wypróżnieniem się, natomiast mogą pomóc w przypadku problemów z biegunką.

C jak cieciorka

Cieciorka, zwana inaczej ciecierzycą czy – rzadziej – włoskim grochem, jest godnym polecenia elementem diety . Ta roślina strączkowa jest smaczna oraz sycąca, a przede wszystkim bardzo zdrowa.

Cieciorkę trzeba docenić jako bogate źródło łatwo przyswajalnego białka roślinnego. Na szczególną uwagę zasługuje występowanie w składzie białka zasadowego aminokwasu o nazwie lizyna. Może być on pobrany tylko z pożywienia, a jego niedobór w diecie dziecka może przyczynić się do osłabienia odporności oraz zahamowania wzrostu i rozwoju.

Ciecierzyca jest także bogata w składniki odżywcze, takie jak: potas, magnez, wapń, żelazo, miedź, cynk, fosfor oraz witaminy z grupy B, witaminę A i C,  a także niacynę i kwas foliowy.

Odpowiednio przetworzone (ugotowane do miękkości i zmiksowane) nasiona ciecierzycy można podawać dziecku już w pierwszych tygodniach rozszerzania diety.

D jak dynia

Dynia jest jednym z warzyw polecanych przy początkach rozszerzania diety (od 5. miesiąca życia) -  ma łagodny smak, rzadko uczula, ma niewielką zdolność wiązania azotanów z gleby, co daje jej przewagę nad marchwią.

Dynia jest witaminowo – mineralną bombą. Warto wiedzieć, że im miąższ ma bardziej intensywnie pomarańczowy kolor, tym lepiej. Zawiera dużo beta-karotenu, witamin z grupy B oraz sporo potasu, wapnia, fosforu.

Warto pamiętać o pestkach dyni. Są niezwykle bogatym źródłem cynku, którego brak u niemowląt i dzieci może objawiać się m.in. łuszczycopodobnymi zmianami skóry, utratą apetytu, obniżeniem odporności. Poza tym pestki dyni dostarczają magnez, fosfor, mangan oraz witaminy A, B1, B2, C, PP. Pestki dyni w postaci dokładnie zmiksowanej można dodawać do dań niemowlęcych. Natomiast pestki te w ich naturalniej postaci, ze względu na ryzyko zakrztuszenia, zaleca się podawać dzieciom nie wcześniej niż po 3. roku życia.

E jak ekologiczna żywność

Ekologiczna żywność to nie tylko modne hasło, to sposób na zdrowotną profilaktykę. Pod pojęciem żywności ekologicznej kryje się żywność uzyskiwana z produktów roślinnych lub zwierzęcych, które wytwarzane są w systemie rolnictwa ekologicznego, czyli z wymogiem wyeliminowania nawozów sztucznych, pestycydów, regulatorów i stymulatorów wzrostu.

Warto mieć na uwadze, że żywność ekologiczna nie jest tożsama z etykietą „zdrowa żywność”. Żywność ekologiczna to produkty certyfikowane przez upoważnione do tego instytucje, które sprawdzają zgodność całego procesu jej powstania (nie tylko efektu końcowego) z obowiązującymi przepisami i obok producenta ponoszą odpowiedzialność za jakość produktów. Natomiast etykieta zdrowa żywność jest chwytem marketingowym mającym w myśl producenta wyróżnić dany produkt z wielu innych.

Więcej o tym, jak odróżnić prawdziwą ekożywność od podróbek  przeczytasz tutaj

>>>

F jak fasolka

Fasolka szparagowa, zarówno żółta jak i w nawet większym stopniu zielona, jest doskonałym źródłem kwasu foliowego oraz błonnika. Ponadto zawiera w sobie dużo beta-karotenu (prowitaminy A), witamin C, E oraz z grupy B, a także potasu, wapnia, magnezu, żelaza i cynku.

Dwa – trzy strączki fasolki szparagowej dodaj już do pierwszych zupek warzywnych Twojego dziecka. Później możesz zaproponować maluszkowi zupę krem. A po ugotowaniu na miękko i sprawdzeniu, czy nie pozostały włókna, strąki fasolki wyśmienicie  sprawdzą się jako propozycja do nauki samodzielnego jedzenia.

G jak gluten

Wprowadzenie glutenu do diety niemowlęcia w określonym czasie jest uznaną przez ekspertów profilaktyką celiakii, tj. choroby trzewnej polegającej na zaburzeniu trawienia i wchłaniania jelitowego związanego z nietolerancją glutenu zawartego w zbożach. Objawami tej choroby są m.in. bóle i wzdęcia brzucha, biegunka, utrata masy ciała, zaburzenia rozwoju i wzrostu, bóle kostne wynikające z obniżenia gęstości mineralnej kości, obniżone samopoczucie.

Gluten występuje w:

  • pszenicy,

  • jęczmieniu,

  • owsie,

  • życie.

Według

najnowszego schematu żywienia niemowląt (2014 r.) wprowadzamy gluten do diety dziecka, niezależnie od sposobu karmienia (pierś czy butelka), w 5. – 6. miesiącu życia. Gluten wprowadzamy stopniowo w niewielkiej ilości (2-3 g kaszki glutenowej/ 100 ml posiłku). Uważnie obserwujemy dziecko pod względem ewentualnych objawów alergicznych. Jeśli nie zauważamy nic niepokojącego, powoli zwiększamy jego ilość.

H jak herbaty ziołowe i z suszonych owoców

Na forach parentingowych temat herbat dla dzieci jest nieodmiennie bardzo gorąco komentowany. Podkreślenia wymaga fakt, że herbata herbacie nie równa i nawet wśród tych oznaczonych jako przeznaczone dla najmłodszych dzieci zdarzają się produkty nie warte polecenia.

Generalnie – najmłodszym dzieciom nie zaleca się podawania herbat zawierających dużą ilość cukru oraz środki pobudzające (taninę). Do ukończenia 1. roku życia można podawać dziecku, w umiarkowanych ilościach, tylko herbaty ziołowe oraz z suszonych owoców. Najlepiej jest wybrać te bez cukru, konserwantów, sztucznych barwinków, aromatów i substancji smakowych. Warto też poszukać mieszanek z upraw ekologicznych, które posiadają odpowiednie certyfikaty.

Herbaty ziołowe należy parzyć tuż przed podaniem, w zależności od ziół i wieku dziecka od kilku do kilkunastu minut. Przygotowując herbatkę najmłodszym dzieciom, napar traktujemy jako bazę napoju, dodając sporą ilość przegotowanej wody. Już od ukończenia pierwszego miesiąca możemy podać dziecku herbatę z kopru włoskiego czy anyżku (mogą przynieść ulgę w dziecięcej kolce), rumianek (który działa przeciwzapalnie, rozkurczająco). Te pierwsze zioła należy wprowadzać ostrożnie, obserwując efekty, niestety rumianek może uczulać, a koper włoski u niektórych dzieci może nasilić kłopoty brzuszkowe. Po 4. – 5. miesiącu możemy zaproponować dziecku malinę (rozgrzewa), dziką różę (ma działanie przeciwwirusowe), melisę (uspokaja), lipę (działa przeciwgorączkowo), miętę (uspokajająco i rozkurczowo).

Wyśmienitym pomysłem na zdrowy napój dla dzieci są herbaty z suszu owocowego. Możesz robić je sama, susząc sezonowe owoce (jabłka, maliny, gruszki, aronie, czarne jagody) lub skorzystać z propozycji na rynku (zawsze zbadaj skład produktu).


Jaki drób dla dziecka

Jeśli nie mamy dostępu do kurcząt z wolnego chowu, lepiej jest wybrać indyka. Przemysłowy kurczak żyje około 6 tygodni, by przyspieszyć przybór wagi podawane mu są hormony wzrostu i antybiotyki, hodowany jest w ciasnocie, co sprzyja chorobom i podawaniu następnych medykamentów. Indyki przed ubojem żyją przeciętnie 24 tygodnie, zazwyczaj nie podaje się im hormonów przyspieszających wzrost. Są delikatniejsze od kurczaków - faszerowane antybiotykami lub hodowane w ciasnocie giną.

I jak indyk

Indyk w czasie rozszerzania diety niemowląt polecany jest jako jedno z pierwszych mięs. Mięso indycze jest delikatne, rzadko alergizuje, ma niewiele tłuszczu a dużo łatwo przyswajalnego białka.

Zawiera ważne mikroelementy, jak fosfor, potas, magnez, żelazo, cynk, oraz witaminy z grupy B: niacynę (B3), ryboflawinę (B2), tiaminę (B1), kobalaminę (B12). Witaminy te są niezbędne do prawidłowego wzrostu organizmu oraz rozwoju układu nerwowego.

J jak jagody

Zadziwiające, jak wiele korzyści dla zdrowia mieści w sobie ta mała granatowa kulka. Jagody zawierają dobroczynnie działające na oczy i wzrok antocjany, które, poprawiając mikrokrążenie w gałce ocznej, zwielokrotniają przepływ krwi w siatkówce i poprawiają widzenie. Składniki bioaktywne jagód działają jak naturalny antybiotyk i hamują rozwój drobnoustrojów. Ich właściwości wykorzystać można także do leczenia dolegliwości układu pokarmowego: napar z suszonych owoców lub liści hamuje biegunkę, sok wyciśnięty ze świeżych jagód pomaga w leczeniu zaparć.

Ponadto owoce jagód są źródłem kwasu foliowego, błonnika, składników mineralnych, jak potas, fosfor, wapń, mikroelementów, jak cynk, żelazo, mangan, oraz witamin: C, A, B1, B2, PP.

Do diety niemowlęcia może je – przetarte przez sito – wprowadzać już od początku. Natomiast owoce w ich naturalnej postaci zaproponuj dziecku, gdy już dobrze gryzie, ze względu na ryzyko zakrztuszenia.

K jak królik

Mięso z królika należy do mięs białych, dietetycznych, o wyjątkowo niskiej zawartości cholesterolu. Białko mięsa króliczego jest łatwo przyswajalne przez ludzki organizm. Zauważenia wymaga fakt, że mięso królicze zawiera wysoki procent kwasu linolenowego z grupy kwasów typu omega-3 oraz rzadko spotykane w mięsach mikroelementy jak miedź, kobalt.

Pochodzące z pewnego źródła i gotowane oddzielnie mięso królicze możesz zmiksować w zestawie warzyw już na początku rozszerzania diety. To delikatne mięso raczej nie wywołuje reakcji uczuleniowej, w związku z tym jest polecane dla niemowląt oraz dzieci z alergiami.

L jak lactobacillus

Lactobacillus czyli pałeczki kwasu mlekowego to probiotyczne bakterie. Występują one naturalnie w organizmie oraz mogą być dostarczane wraz z pożywieniem. Są bardzo ważnym elementem mikroflory jelitowej, ich brak może powodować problemy z układem trawiennym (biegunki), może też przyczynić się do obniżenia odporności.

Najmłodsi otrzymują pałeczki kwasu mlekowego wraz z mlekiem mamy lub z odpowiednio dobranej mieszanki mleka modyfikowanego. Dla starszych dzieci źródłem lactobacillus są sfermentowane napoje mleczne - jogurt naturalny, kefir, maślanka oraz kiszonki - ogórki kiszone i kapusta.  

Więcej o probiotykach oraz o tym dlaczego wymagają towarzystwa prebiotyków przeczytasz tutaj

>>> 


przejdź do kolejnych liter alfabetu >>>

Aktualności
19 CZERWCA 2017
Nasza nowość - elektroniczny laktator LOVI Expert - od teraz dostępny w Twoim sklepie.
© by Lovi . Wszystkie prawa zastrzeżone.
Zadzwoń do nas:
tel. +48 46 858 00 00
(obsługa klienta czynna w godzinach od 8 do 15)
Newsletter
Zostaw nam swój adres e-mail, a co miesiąc
otrzymasz newsletter wypełniony nowościami.
W ramach naszej witryny wykorzystujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.
AKCEPTUJĘ
';
ZAMKNIJ

Karmienie piersią jest jedynym naturalnym sposobem żywienia niemowląt i żaden preparat zastępujący mleko kobiece nie posiada identycznych właściwości, co mleko kobiece.
Bardzo dziękujemy za zgłoszenie się do testów butelki LOVI Medical+.
Z góry bardzo dziękujemy za opinię.

ANKIETA DOTYCZĄCA UŻYTKOWANIA BUTELKI LOVI MEDICAL+

Uprzejmie prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi lub odpowiedź na poniższe pytania:

Cz. I - wypełnić przed przetestowaniem butelki LOVI Medical+:

  1. Czy używała Pani butelki LOVI Medical+?
    TAK NIE
  2. Czy słyszała Pani o butelce LOVI Medical+? Jeśli tak, to skąd?
    nie słyszałam
    tak, z Internetu
    tak, od koleżanki/znajomej
    usłyszałam o niej w innych okolicznościach (jakich?):

cz. II - wypełnić po użyciu butelki LOVI Medical+:

  1. Czy butelka LOVI Medical+ spełniła Pani oczekiwania? W jakim stopniu?
  2. Czy smoczek dobrze się odpowietrza?
  3. Czy przejrzystość butelki jest porównywalna do innych butelek do karmienia?
  4. Jakie zalety posiada według Pani butelka LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem?
  5. Czy zauważyła Pani różnice między karmieniem butelką LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem a innymi butelkami ze smoczkiem z jednorodnego silikonu? Jeśli tak to jakie?
  6. Czy miała Pani jakiekolwiek problemy z użytkowaniem butelki LOVI Medical+? Jeśli tak to jakie?
  7. Czy zauważyła Pani różnicę pomiędzy poprzednio używaną przez Panią butelką LOVI (pyt. do Mam używających wcześniej butelki LOVI)
WYŚLIJANULUJ