Poznaj korzyści dla Twojego dziecka i Ciebie płynące z karmienia piersią.
Dowiedz się jak karmić piersią i jak pokonać problemy związane z laktacją.
DIETA
Widok sekcji
Artykuły
Filmy
Narzędzia

Zdrowe kasze na 9 sposobów

Kasza, nie dość, że może być bazą wielu pysznych dań, to sama w sobie jest bardzo zdrowym daniem. Jeśli kasza kojarzy Wam się z bezkształtną, rozgotowaną papką bez smaku – czas na zmiany! Dowiedz się, jakie dobrodziejstwa niosą ze sobą kasze, oraz wypróbuj nasze przepisy.
Przepis na kaszę
Paulina Heromińska, konsultacja lek. med. Danuta Chrzanowska-Liszewska, specjalista pediatrii i neonatologii | 3 marca 2014
51 komentarzy | Dodaj ocenę: (3)
KONSULTACJA MERYTORYCZNA
 
 
lek. med. Danuta Chrzanowska-Liszewska
 
specjalista pediatrii
i neonatolog

Kasza, czyli rozdrobnione ziarna zbóż, zawsze była naszym dobrem narodowym. W kuchni staropolskiej używana często i chętnie, z czasem została wyparta przez ziemniaki. Wielka szkoda. Jest lekkostrawna, zawiera wiele witamin i minerałów, łatwo przyswajalne białka i węglowodany. To wymarzone źródło cennych składników oraz energii dla dzieci. Do tego jest tania i łatwa w przygotowaniu. Można ją podawać na słodko i słono, w zupach i sałatkach. Ma wiele odmian, więc dzieci się nią nie znudzą. Szczególnie  w sezonie zimowym ciepłe śniadanie na bazie kaszy czy sycący krupnik na obiad po zabawach na śniegu - to wyśmienity wybór.

Kasze są bogate w błonnik a także w węglowodany złożone, które powoli zamieniając się w naszym organizmie w glukozę, powinny być dla nas i naszych dzieci głównym źródłem energii. Zawierają moc witamin np. z grupy B, witaminę E, a także cenne minerały: magnez, cynk, żelazo, potas oraz fosfor. Kasze odradza się jedynie osobom cierpiącym na refluks i chorobę wrzodową żołądka lub dwunastnicy.


Kasza jaglana

„Królowa” kasz. Najzdrowsza, lekkostrawna i bezglutenowa. Świetna przy przeziębieniach, ma działanie wysuszające, pomaga zwalczać wirusy, dobrze działa na stawy, skórę i paznokcie. Zawiera wiele białka i witamin B1, B2 i B6. Jest dość drobna i świetnie nadaje się do użycia w potrawach dla dzieci. Niektórzy unikają jej ze względu na pojawiającą się w jej smaku goryczkę. Można się jej pozbyć płucząc przed gotowaniem we wrzątku lub zamieniając część wody do gotowania na mleko.

KASZA JAGLANA NA SŁODKIE ŚNIADANIE (wiek: po 12. miesiącu)


Pamiętaj, by

gotować kasze w odpowiedniej ilości wody, którą kasza wchłonie. Wraz z odlaną wodą ucieka część cennych składników odżywczych.

Składniki:

  • szklanka kaszy jaglanej

  • szczypta soli

  • masło – opcjonalnie

  • owoce suszone

  • owoce świeże

  • pestki i nasiona (dynia, słonecznik)

  • łyżeczka miodu – opcjonalnie

Przygotowanie:

Przepłucz kaszę na sitku wrzątkiem lub bieżącą wodą. Zalej wodą (ok. 2 szklanek), lekko posól. Żeby ziarenka się nie posklejały możesz dodać masło. Gotuj, aż kasza wchłonie wodę. Dorzuć dodatki wedle uznania i smaku: rodzynki, żurawinę, jagodę goji, pokrojone morele, słonecznik, dynię. Kaszę można wymieszać ze startym jabłkiem. Może to stanowić osobny przepis dla maluchów już po 9. miesiącu życia. Po wymieszaniu, na wierzch możesz dodać sezonowe owoce, jogurt naturalny, miód. Atrakcyjność tej potrawy polega między innymi na tym, że w zależności od dodatków, codziennie możesz uzyskać inne danie.

JAGLANA Z GULASZEM WARZYWNYM (wiek: po 12. miesiącu, w zależnosci od użytych warzyw)

Składniki:

  • szklanka kaszy

  • szczypta soli

  • masło – opcjonalnie

  • warzywa, kilka do wyboru: cebula, marchewka, pomidor, papryka, cukinia

  • olej

  • pietruszka, zioła do smaku

Przygotowanie:

Kaszę ugotuj jak wyżej. Na patelni lub w woku podsmaż delikatnie startą marchew i drobno pokrojoną cebulę, możesz dodać pomidora bez skóry, tak by uzyskać sos. Dodaj pokrojone cukinię i paprykę. Jeśli sos jest zbyt gęsty, dolej wody. Przypraw solą i ziołami. Możesz dodać łyżkę śmietany lub jogurtu naturalnego. Podawaj z ugotowaną uprzednio kaszą, posypane natką pietruszki.


Kasza manna

Kasza manna jest drobniutką kaszą powstałą z pszenicy, jest więc kaszą glutenową. Jest źródłem białka, skrobi, kwasu foliowego, witamin z grupy B a także cennych mikroelementów np. jodu.

KASZA MANNA - KLASYCZNIE (wiek: po 10. miesiącu)

Składniki:

  • 2 duże łyżki kaszy manny

  • ok. 1,5 szklanki mleka

  • łyżeczka cukru

  • cynamon, świeże owoce lub sok malinowy na wierzch

Przygotowanie:

Mannę rozprowadź w małej ilości zimnego mleka. Resztę mleka zagotuj, dodaj cukier. Powoli dolej rozprowadzoną w mleku kaszę i mieszaj od czasu do czasu, aż kasza się ugotuje, ok. 10 minut. Podawaj wymieszaną z owocami lub udekorowaną cynamonem bądź gęstym sokiem.

KASZA MANNA Z WARZYWAMI (wiek: po 10. miesiącu, w zależności od użytych warzyw)

Składniki:

  • 2 łyżki kaszy manny

  • ok. 1,5 szklanki mleka

  • warzywa dowolnie dobrane: ziemniak, marchewka, różyczki brokułów, kalafiora, cukinia, kukurydza

  • koperek lub natka, zioła do smaku

  • żółtko

Przygotowanie:

Kaszę mannę rozmieszaj z mlekiem i zagotuj. Warzywa ugotuj, najlepiej na parze. Wymieszaj z kaszą, lekko rozgniatając lub miksując w zależności od wieku dziecka. Dodaj zioła, koperek, żółtko i wymieszaj. Nagrzej piekarnik do 175-180 stopni. Masę przełóż do żaroodpornych miseczek i zapiekaj kilkanaście minut.


Kasza jęczmienna

Ma dużo błonnika i wapnia - ważnego budulca kości. Jest bogata w witaminę PP czyli niacynę, która obniża cholesterol oraz chroni przed anemią. Ma delikatny smak a także na długo pozostawia uczucie sytości.

KRUPNIK NA ROZGRZEWKĘ (wiek: po 12. miesiącu)

Składniki:

  • marchew

  • ziemniak

  • pietruszka

  • kawałek pora

  • kawałek selera

  • pół szklanki kaszy jęczmiennej

  • natka lub koperek

  • sól, oliwa

Przygotowanie:

Umyte i obrane marchewkę, pietruszkę i seler zetrzyj na tarce o grubych oczkach, podduś je na oliwie po uprzednim dodaniu pokrojonego w talarki pora. Dolej wody. Dodaj pokrojonego ziemniaka i wsyp opłukaną kaszę. Posól do smaku, gotuj do miękkości. Na koniec posyp natką bądź koperkiem. Jeśli chcesz osobno ugotuj kawałek mięsa, pokrój drobno i dołóż do zupy.

GOŁĄBKI WEGE (wiek: po 12. miesiącu)

Składniki:

  • duże liście białej kapusty

  • ugotowany pęczak

  • cebula

  • kilka pieczarek

  • zioła, sól do smaku

  • pomidory na sos – opcjonalnie

Przygotowanie:

Obgotuj liście kapusty, ewentualnie tłuczkiem rozbij grube części. Z kaszy, podduszonej cebuli i pieczarek przygotuj farsz. Dopraw według uznania. Zawijaj farsz w liście kapusty, układaj w garnku na warstwie liści, które nie zostały zużyte do gołąbków, dolej wody i duś na małym ogniu. Z przetartych pomidorów możesz zrobić osobno sos.


Kasza gryczana

Kasza gryczana ma wysoką zawartość błonnika, dużo łatwo przyswajalnego białka i magnezu. Na naszym rynku dużo jest odmian kaszy gryczanej palonej i prażonej, lepsza jest jednak ta naturalna, gdyż w procesach wypalania traci ona aż do 50% swoich cennych składników. Kasza gryczana jest świetnym dodatkiem do mięs,  składnikiem farszu do naleśników, pierogów czy gołąbków.

HRECZNIAKI czyli KOTLECIKI Z KASZY GRYCZANEJ (wiek: po 12. miesiącu)

Składniki:

  • szklanka ugotowanej kaszy gryczanej

  • twaróg

  • jajko

  • natka

  • zioła, sól do smaku

  • bułka tarta

  • olej

Przygotowanie:

Rozgnieć widelcem kaszę razem z twarogiem. Dodaj jajko, przyprawy, drobno pokrojoną natkę. Jeśli masa jest zbyt rzadka dodaj bułkę tartą. Uformuj kotleciki, panieruj w bułce. Smaż na małej ilości oleju.

NALEŚNIKI NA SŁONO (wiek: po 12. miesiącu)

Składniki:

  • placki naleśnikowe

  • ugotowana kasza gryczana (najlepiej bez soli)

  • ser typu feta

  • ziarna słonecznika, pestki dyni

  • cebula

  • oliwa

  • zioła do smaku

Przygotowanie:

Cebulę podduś na oliwie. Wymieszaj kaszę z serem i ziarnami. Ziarna możesz wcześniej uprażyć na suchej patelni, będą miały głębszy smak. Dodaj cebulę, dopraw do smaku. Nałóż na naleśniki, zawiń, podgrzej całość w piekarniku. Podawaj z lekką sałatką np. z pomidorów.


Inne kasze

To nie koniec. Do wyboru mamy też kaszkę kukurydzianą, coraz popularniejszą komosę ryżową (quinoa) czy po prostu ryż (to też kasza).

Kaszka kukurydziana jest drobna, delikatna dla żołądka, ma dużo selenu i świetnie sprawdza się w słodkich deserach. Komosa ryżowa jest bezglutenowa, pełna witamin i białka, ma delikatny smak i zyskuje sobie coraz szersze grono zwolenników.

DESER NA ZDROWIE! (wiek: po 12. miesiącu)

Składniki:

  • kaszka kukurydziana ugotowana „na gęsto”

  • płatki z komosy ryżowej

  • kakao

  • kilka łyżeczek oleju

  • pół łyżeczki proszku do pieczenia

  • 2-3 łyżki miodu płynnego

  • woda, sól

Przygotowanie:

Ugnieć masę z kaszki kukurydzianej, komosy, kakao, proszkiem do pieczenia i szczyptą soli do smaku. Dodaj olej, po wymieszaniu również miód. W zależności od potrzeby dolej trochę wody. Masę wstaw do lodówki na przynajmniej godzinę. Po tym czasie rób z niej kulki i piecz w piekarniku w 180 stopniach przez 15 minut.

Aktualności
21 SIERPNIA 2017
Lubicie podróżować, a w trakcie podróży towarzyszy Wam kubeczek LOVI 360°? Weźcie udział w naszym konkursie. Atrakcyjne nagrody czekają!
© by Lovi . Wszystkie prawa zastrzeżone.
Zadzwoń do nas:
tel. +48 46 858 00 00
(obsługa klienta czynna w godzinach od 8 do 15)
Newsletter
Zostaw nam swój adres e-mail, a co miesiąc
otrzymasz newsletter wypełniony nowościami.
W ramach naszej witryny wykorzystujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.
AKCEPTUJĘ
';
ZAMKNIJ

Karmienie piersią jest jedynym naturalnym sposobem żywienia niemowląt i żaden preparat zastępujący mleko kobiece nie posiada identycznych właściwości, co mleko kobiece.
Bardzo dziękujemy za zgłoszenie się do testów butelki LOVI Medical+.
Z góry bardzo dziękujemy za opinię.

ANKIETA DOTYCZĄCA UŻYTKOWANIA BUTELKI LOVI MEDICAL+

Uprzejmie prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi lub odpowiedź na poniższe pytania:

Cz. I - wypełnić przed przetestowaniem butelki LOVI Medical+:

  1. Czy używała Pani butelki LOVI Medical+?
    TAK NIE
  2. Czy słyszała Pani o butelce LOVI Medical+? Jeśli tak, to skąd?
    nie słyszałam
    tak, z Internetu
    tak, od koleżanki/znajomej
    usłyszałam o niej w innych okolicznościach (jakich?):

cz. II - wypełnić po użyciu butelki LOVI Medical+:

  1. Czy butelka LOVI Medical+ spełniła Pani oczekiwania? W jakim stopniu?
  2. Czy smoczek dobrze się odpowietrza?
  3. Czy przejrzystość butelki jest porównywalna do innych butelek do karmienia?
  4. Jakie zalety posiada według Pani butelka LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem?
  5. Czy zauważyła Pani różnice między karmieniem butelką LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem a innymi butelkami ze smoczkiem z jednorodnego silikonu? Jeśli tak to jakie?
  6. Czy miała Pani jakiekolwiek problemy z użytkowaniem butelki LOVI Medical+? Jeśli tak to jakie?
  7. Czy zauważyła Pani różnicę pomiędzy poprzednio używaną przez Panią butelką LOVI (pyt. do Mam używających wcześniej butelki LOVI)
WYŚLIJANULUJ