Poznaj korzyści dla Twojego dziecka i Ciebie płynące z karmienia piersią.
Dowiedz się jak karmić piersią i jak pokonać problemy związane z laktacją.
DIETA
Widok sekcji
Artykuły
Filmy
Narzędzia

Zimowa dieta maluszka

W okresie jesienno-zimowym nasze dzieci szczególnie narażone są na infekcje. Czy możemy dietą wzmocnić ich odporność? Czy posiłki powinny być bardziej kaloryczne? Jak urozmaicać dietę, gdy brakuje świeżych produktów? Oto garść odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Dieta wzmacniająca odporność zimą
Paulina Heromińska, konsultacja lek. med. Danuta Chrzanowska-Liszewska, specjalista pediatrii i neonatologii | 2 stycznia 2014
12 komentarzy | Dodaj ocenę: (4)
KONSULTACJA MERYTORYCZNA
 
 
lek. med. Danuta Chrzanowska-Liszewska
 
specjalista pediatrii
i neonatolog

Mniej słońca, mniej ruchu na świeżym powietrzu, mniej owoców i warzyw na straganach a więc i na talerzach – to wszystko osłabia dziecięcy system immunologiczny. Co i jak powinno jeść nasze dziecko, by zima nie zastała nas, zamiast na sankach, w poczekalni u pediatry?

Różnorodnie to zdrowo

Dziecko potrzebuje zróżnicowanej diety. Ważne, by dostawało produkty z różnych pięter piramidy żywieniowej: nabiał, pieczywo pełnoziarniste, mięso, ryby, kasze, owoce i warzywa. To zbuduje jego odporność. Staraj się zadbać o to, by Twoje dziecko dostawało codziennie trochę inny zestaw składników. W ten sposób niczego mu nie zabraknie. To jednak nie znaczy, że zimą ma jeść więcej czy bardziej kalorycznie. Powinno jeść systematycznie, by jego organizm dostawał odpowiednio często paliwo i nie wychładzał się. Posiłki muszą być odpowiednio zbilansowane.

Warzywa i owoce

W okresie zimowym bardzo ważne jest, by dziecko jadło dużo owoców i warzyw. Są, z reguły, bogate w witaminy, sole mineralne i mikroelementy, zaś szczególnie ważna w tym czasie jest witamina C. Jeśli tylko to możliwe, podawaj dziecku surowe warzywa i owoce, gdyż wysoka temperatura niszczy tę witaminę. Jeśli Twoje dziecko nie jest jeszcze gotowe na całe owoce, podawaj mu je w postaci soków i przecierów. Warzywa gotuj w małej ilości wrzątku bądź na parze, pod przykryciem, możliwie krótko. Owoce obieraj ze skórki cienko a najlepiej wcale, to właśnie tuż pod skórką znajduje się najwięcej cennych składników. Nie obawiaj się mrożonek. Jeśli tylko były dobrze przechowywane, składniki w nich zawarte praktycznie nie tracą na wartości. Nie rezygnuj z warzyw strączkowych, jak fasola, gdyż zawierają one cynk - mikroelement potrzebny  w reakcjach odpornościowych.

Kasze

Kasze to wartościowe źródło witamin z grupy B oraz cynku. W zbożach także zawarty jest selen, który moduluje układ immunologiczny. Zamiast makaronu czy ziemniaków ugotuj kaszę gryczaną, jęczmienną czy jaglaną. Pyszną zimową zupą, sycącą, rozgrzewającą i pełną odżywczych składników jest krupnik. Wystarczy ugotować kawałek kurczaka z pokrojoną włoszczyzną, pod koniec podsypać kaszą jęczmienną i posypać natką pietruszki (witamina C!). Na zimowe śniadanie ugotuj kaszę jaglaną.

Mięso, ryby, jajka

Produkty te dostarczają bardzo ważnego dla zdrowia dziecka żelaza. Przy jego niedoborach organizm nie jest w stanie zapewnić komórkom odpowiedniej ilości składników odżywczych a także prawidłowego dotlenienia. Dużo żelaza znajdziesz też w brokułach, natce pietruszki, papryce, szpinaku oraz warzywach strączkowych i produktach pełnoziarnistych. Żelazo dobrze przyswaja się w towarzystwie witaminy C, warto więc popić taki posiłek świeżym sokiem z pomarańczy. Mięso, ryby i żółtka jaj a także podroby jak wątroba, obok cebuli, brokułów, kapusty, czosnku i produktów pełnoziarnistych są bogate w selen. Ma on kluczowe działanie w wytwarzaniu przeciwciał odpornościowych. Ryby dodatkowo dostarczają wspomagające układ immunologiczny wielonienasycone kwasy tłuszczowe, popularnie nazywane kwasami omega 3., Pamiętaj, by nie używać zanieczyszczonych i bezwartościowych ryb, typu panga i tilapia. Kupuj i podawaj dziecku tłuste ryby morskie (łosoś, sardynka, śledź, makrela) i chudsze (dorsz, pstrąg, sandacz, mintaj). Jeśli dziecko ma w diecie mało ryb, nie lubi lub nie może ich jeść, podawaj mu tran.

Cebula, czosnek, miód

Mówi się o nich: „naturalne antybiotyki”. Nie bez kozery. Wzmacniają odporność, hamują rozwój infekcji oraz bakterii powodujących choroby. Warto w dziecku wcześnie zaszczepić sympatię do tych smaków. Można podawać je już rocznemu dziecku, przy czym należy uważać przy miodzie, bywa alergenem. Starym, sprawdzonym sposobem naszych babć jest syrop z cebuli. Wystarczy pokrojoną cebulę zalać łyżką miodu i odstawić na godzinę. Pić przy infekcjach ale można też podawać go dziecku profilaktycznie w okresie jesienno-zimowym.

Na ciepło

Ważne, by w tym czasie podawać dziecku ciepłe potrawy. Na śniadanie lepsza będzie owsianka czy kasza, niż kanapka. Staraj się tak układać plan dnia, by nakarmić dziecko przed wyjściem z domu (zupa), a potem podać coś na ciepło po powrocie (drugie danie, budyń, kisiel z żurawiny). Do picia, w domu, zawsze dobra jest woda ale w okresie zimowym można zaparzać dziecku rozgrzewające herbatki np. malinową, można dodać imbiru, jeśli dziecko go toleruje, lub dosłodzić miodem (po przestygnięciu). Jeśli dziecko wciąż jest karmione częściowo piersią nie należy w zimie z tego rezygnować. Mleko mamy to wspaniałe źródło probiotyków a także prebiotyków, wspomagających odporność dziecka. Jeśli więc szykujecie się do odstawienia od piersi, to o ile to możliwe, poczekajcie z tym do wiosny.


Dania na zimowo - czyli smacznie i zdrowo :)

JAGLANKA NA SŁODKO

Na wrzątek wsyp opłukaną kaszę jaglaną (w stosunku 2:1). Możesz lekko posolić. Gotuj do wchłonięcia płynu, dolej wody, jeśli kasza jest jeszcze twarda. Zetrzyj na tarce jabłko, dodaj do kaszy. Jeśli dziecko skończyło rok i nie jest uczulone, możesz dodać miód i rozdrobnione bakalie (rodzynki czy żurawinę). Do smaku dodaj cynamon.

ZUPA Z SOCZEWICY

Na podgotowaną, pokrojoną drobno włoszczyznę, wrzuć pokrojone w kostkę ziemniaki i opłukaną czerwoną soczewicę. Gotuj do miękkości ziemniaków. Można doprawić solą i majerankiem.

A jakie są Wasze propozycje zdrowych, pełnych witamin, zimowych dań? Podzielcie się przepisami!

 

Aktualności
21 SIERPNIA 2017
Lubicie podróżować, a w trakcie podróży towarzyszy Wam kubeczek LOVI 360°? Weźcie udział w naszym konkursie. Atrakcyjne nagrody czekają!
© by Lovi . Wszystkie prawa zastrzeżone.
Zadzwoń do nas:
tel. +48 46 858 00 00
(obsługa klienta czynna w godzinach od 8 do 15)
Newsletter
Zostaw nam swój adres e-mail, a co miesiąc
otrzymasz newsletter wypełniony nowościami.
W ramach naszej witryny wykorzystujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.
AKCEPTUJĘ
';
ZAMKNIJ

Karmienie piersią jest jedynym naturalnym sposobem żywienia niemowląt i żaden preparat zastępujący mleko kobiece nie posiada identycznych właściwości, co mleko kobiece.
Bardzo dziękujemy za zgłoszenie się do testów butelki LOVI Medical+.
Z góry bardzo dziękujemy za opinię.

ANKIETA DOTYCZĄCA UŻYTKOWANIA BUTELKI LOVI MEDICAL+

Uprzejmie prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi lub odpowiedź na poniższe pytania:

Cz. I - wypełnić przed przetestowaniem butelki LOVI Medical+:

  1. Czy używała Pani butelki LOVI Medical+?
    TAK NIE
  2. Czy słyszała Pani o butelce LOVI Medical+? Jeśli tak, to skąd?
    nie słyszałam
    tak, z Internetu
    tak, od koleżanki/znajomej
    usłyszałam o niej w innych okolicznościach (jakich?):

cz. II - wypełnić po użyciu butelki LOVI Medical+:

  1. Czy butelka LOVI Medical+ spełniła Pani oczekiwania? W jakim stopniu?
  2. Czy smoczek dobrze się odpowietrza?
  3. Czy przejrzystość butelki jest porównywalna do innych butelek do karmienia?
  4. Jakie zalety posiada według Pani butelka LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem?
  5. Czy zauważyła Pani różnice między karmieniem butelką LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem a innymi butelkami ze smoczkiem z jednorodnego silikonu? Jeśli tak to jakie?
  6. Czy miała Pani jakiekolwiek problemy z użytkowaniem butelki LOVI Medical+? Jeśli tak to jakie?
  7. Czy zauważyła Pani różnicę pomiędzy poprzednio używaną przez Panią butelką LOVI (pyt. do Mam używających wcześniej butelki LOVI)
WYŚLIJANULUJ