Poznaj korzyści dla Twojego dziecka i Ciebie płynące z karmienia piersią.
Dowiedz się jak karmić piersią i jak pokonać problemy związane z laktacją.
CIĄŻA i PORÓD
Widok sekcji
Artykuły
Filmy
Narzędzia

Przygotowania do porodu - jak ważna jest nauka masażu krocza?

Poród fizjologiczny nie jest łatwy, łączy się z bólem, lękiem, ale jednocześnie ekscytacją, że za chwilę będziesz miała przy sobie maleństwo. Nie ukrywajmy - tak są to trudne godziny, ale można się do niech lepiej przygotować! Położna Kinga Węglarz podpowiada, co możesz zrobić przed porodem, żeby, jeśli będzie to możliwe, uniknąć nacięcia krocza, i aby te kilka godzin spędzonych na sali porodowej było łatwiejsze.
Jak najlepiej przygotować się do porodu?
Kinga Węglarz, położna | 1 czerwca 2013
155 komentarzy | Dodaj ocenę: (8)

 

Masaż krocza

Nacięcie krocza (episiotomia) jest najczęstszym zabiegiem położniczym wykonywanym podczas porodu. Jest to nacięcie skóry i mięśni w dolnym odcinku kanału rodnego. Zabieg wykonuje położna lub lekarz w momencie rodzenia się główki płodu na szczycie skurczu. Nacięcie nie powinno powodować bólu, gdyż napięta tkanka krocza jest w tym momencie niewrażliwa.

W ostatnim czasie napotykamy wiele kontrowersji związanych z zastosowaniem tego zabiegu na sali porodowej. Kobiety coraz częściej wyrażają swoje zdanie i nie zgadzają się na nacięcie krocza. Jako pacjent mają prawo decydować o wyrażeniu zgody lub odmowy wykonania zabiegu, a podstawę prawną stanowi pisemna zgoda rodzącej w dokumentacji szpitalnej.

Aby uniknąć tak niechcianej interwencji, jaką jest nacięcie krocza, należy przygotować się już w domu i posiąść istotną wiedzę na ten temat. Oto kilka podstawowych informacji.

W jakich sytuacjach należy wykonać nacięcie krocza?

Według standardu opieki okołoporodowej z 2010 roku, stosowanie nacięcia krocza ma zostać ograniczone tylko do niezbędnych, medycznie uzasadnionych przypadków.

Bywają jednak okoliczności w czasie porodu, kiedy należy wykonać nacięcie krocza. Są to: zaburzenia czynności serca dziecka i konieczność szybkiego ukończenia porodu, położenie miednicowe płodu, zagrożenie dystocją barkową (komplikacja w trakcie porodu, kiedy po urodzeniu się główki płodu występują trudności w urodzeniu barków), również przypadki rodzenia się główki niekorzystną płaszczyzną miarodajną (większym obwodem). Niezbędne jest nacięcie krocza w porodach zabiegowych z użyciem kleszczy lub próżnociągu, w porodach przedwczesnych, a także wówczas, gdy tkanki w obrębie pochwy i krocza są mało elastyczne, występują na nich blizny i zmiany po innych zabiegach.


Ważne!
Uzgodnij z lekarzem, czy możesz wykonywać masaż krocza.
Nie należy wykonywać masażu krocza w przypadku infekcji pochwy aż do momentu wyleczenia.

Olejek do masażu krocza a witamina e w płynie

Kobieta przygotowująca się do porodu może rozpocząć masaż już w drugiej połowie ciąży. Powinien być wykonywany regularnie, zwłaszcza w ostatnich 2 miesiącach ciąży.

Do masażu możesz używać naturalnej oliwy z oliwek, awokado, migdałowej, z kiełków pszenicy. Można dodać kilka kropel witaminy E w płynie. Na rynku dostępne są też specjalnie skomponowane olejki do masażu krocza.

Przyjmij wygodną pozycję do masażu – pozycja stojąca z nogą opartą o krzesło lub kanapę, bądź pozycja klęcząca na jednym kolanie z jedną nogą odwiedzioną w bok, i stopą opartą o podłogę.

Rozpocznij delikatny masaż, nabierając odrobinę olejku na dłonie. Trzeba poczekać aż się ociepli. Jednym palcem rozprowadź olejek w ujściu do pochwy i na wargach sromowych od wewnątrz oraz wykonuj okrężne ruchy wokół pochwy. Następnie po wchłonięciu olejku wprowadź palec do pochwy i masuj krocze w kierunku odbytu (wewnątrz i na zewnątrz) aż do momentu delikatnego pieczenia. Wykonuj masaż regularnie przez kilka dni, po czym dołącz drugi palec. Możesz tym sposobem dojść do masowania czterema palcami, co zapewni Ci rozciągliwe i elastyczne krocze.

Ćwiczenia mięśni Kegla a przygotowania do porodu

Te ukryte w podbrzuszu mięśnie współuczestniczą w podtrzymywaniu macicy i kontrolowaniu pęcherza, wpływają też na doznania seksualne. Warto je ćwiczyć szczególnie podczas ciąży i po urodzeniu dziecka.

Wzmacniając mięśnie pochwy i krocza – przygotowujesz je do porodu. Ćwiczenia pomagają chronić krocze przed pęknięciem i nacięciem.

  • Napinaj okolice odbytu, pochwy i cewki moczowej, tak jakbyś chciała zatrzymać strumień moczu. Wytrzymaj tak przez chwilę.

  • Napnij mięśnie tak mocno, jak tylko potrafisz i wytrzymaj, licząc do dziesięciu.

  • Na przemian szybko napinaj i rozluźniaj mięśnie.

Powyższe ćwiczenia wykonuj kilka razy dziennie, powtarzając je po kilkanaście razy, w różnych pozycjach.

Lekcja oddychania

Gdy się nauczysz prawidłowego oddychania, czas oczekiwania na dziecko będzie przyjemniejszy, a poród – mniej bolesny.

Większość z nas oddycha zbyt płytko i za szybko. Czyli byle jak. Przez to nie dostarczamy organizmowi dostatecznej ilości tlenu, co z kolei spowalnia przemianę materii, powoduje znużenie. Jeśli czasem kłócisz się z mężem, znasz na pewno przykre wrażenie duszenia się z wściekłości. To właśnie kwestia powierzchownego oddychania. Często wystarczy kilka głębokich wdechów przy otwartym oknie i złość przechodzi.

Jeśli nauczysz się tak oddychać, zdobędziesz energię, która pomoże Ci pokonać wiele ciążowych dolegliwości: mdłości, bóle pleców, zadyszkę czy bezsenność. Będziesz bardziej zrelaksowana. I co najważniejsze: lepiej przygotujesz się do porodu i łatwiej go zniesiesz. Panowanie nad oddechem to najtańsza i najbezpieczniejsza forma łagodzenia bólu! Zdziwisz się, jak bardzo skuteczna.

Ćwiczenia oddechowe tylko z pozoru wydają się banalne. Aby przekonać się, jaka Cię czeka praca, usiądź prosto, odchyl przygarbione ramiona i nabierz jak najwięcej powietrza. Teraz je spokojnie wypuść. Powtórz trzy razy. Czy nie masz wrażenia, że pękła jakaś blokada i płuca w końcu pokazały, na co je stać?

Aby na stałe zmienić złe nawyki, powinnaś nauczyć się oddychać przeponą. Jest to poziomo ustawiony mięsień, oddzielający klatkę piersiową od jamy brzusznej. Ćwiczenie najlepiej wykonuje się na siedząco, choć po nabraniu wprawy można, a nawet trzeba, ćwiczyć w każdej pozycji.

Z początku możesz mieć kłopoty z zachowaniem rytmu. To normalne, zwykle trudno się od razu przestawić. Dla ułatwienia wyobraź sobie, że przy wdechu wypinasz brzuch i napełniasz go powietrzem. W trzecim trymestrze ciąży możesz po kilku takich ćwiczeniach poczuć gwałtowne ruchy maleństwa. Nie obawiaj się, to mu nie szkodzi! Oddychanie przeponą rozluźnia mięśnie brzucha. Dzięki temu, gdy pojawią się porodowe skurcze, macica będzie miała więcej miejsca, co zmniejszy ból.

Jedyne, na co powinnaś uważać podczas ćwiczeń, to własne samopoczucie. Nie zaczynaj treningu oddechowego zaraz po posiłku. Możesz sobie w ten sposób zafundować zgagę lub mdłości. Skończ też od razu, jeżeli poczujesz zawroty głowy albo zaczniesz mieć „mroczki” przed oczami. To oznacza, że prawdopodobnie narzuciłaś swoim płucom za duże tempo. Najlepiej, gdy robisz sześć do dziesięciu oddechów na minutę. Choć podczas porodu rytm oddychania i tak będziesz musiała dostosować do rytmu skurczów.

Systematyczne ćwiczenia oddechowe sprawią, że nauczysz się „na zawołanie” rozluźniać ciało, a samo oddychanie przeponą stanie się dla Ciebie tak naturalne, że podczas porodu nie będziesz musiała o tym myśleć. To ważne, bo wiele mam przez emocje kompletnie traci głowę.

Na sali porodowej przede wszystkim wsłuchaj się we własne ciało – organizm sam narzuci Ci prawidłowe tempo oddychania. Przed nadchodzącym skurczem weź głęboki wdech. W miarę jego narastania oddychaj coraz szybciej i coraz płyciej, angażując tylko szczytowe partie płuc. Od czasu do czasu znów mocniej zaczerpnij powietrza. Kiedy czujesz, że macica się rozluźnia, zwalniaj tempo.

Kiedy skurcz minie, relaksuj się za pomocą powolniejszego oddychania. Zrób głęboki wdech nosem i spokojnie, miarowo zacznij „pracować” przeponą. Wydłużaj oddech, tak jakbyś chciała wraz z powietrzem wypuścić cały ból i napięcie. Pamiętaj, że kiedy „mądrze” oddychasz, dostarczasz tlenu również swemu maleństwu. Ono też jest zmęczone wysiłkiem.

Pracowite godziny…

Poród w pozycjach wertykalnych przebiega sprawniej, czyli szybciej rozwiera się szyjka macicy i lepsze jest dotlenienie dziecka. Najkorzystniejsza sytuacja jest wówczas, kiedy wybór pozycji, sposób poruszania się, są kierowane intuicją kobiety rodzącej.

W pozycji wertykalnej tkanki krocza rozciągają się równomiernie poprzez nacisk główki płodu. Inaczej jest w przymuszonej pozycji leżącej na łóżku porodowym, kiedy parcie jest wymuszane, wbrew naturze.

Dodatkowo w pozycjach kucznych czy stojących kość ogonowa potrafi odgiąć się o 30%, dzięki czemu poszerza się płaszczyzna wychodu miednicy, co ułatwia poród.
Występuje parcie spontaniczne, niewymuszane, kierowane wyłącznie przez rodzącą.

Tkanki krocza podczas porodu można uelastycznić poprzez długi prysznic, kąpiel lub zastosowanie w II okresie porodu ciepłych okładów z naparu rumianki, lawendy lub kawy. Parcie powinno odbywać się w pozycji pionowej, wówczas główka powoli ukazuje się w szparze sromowej, bez mocnego parcia na krocze. Poród przebiega spokojnie, bardzo rzadko występują obrażenia krocza.

Położna, która asystuje przy porodzie powinna mieć ze swoją rodzącą bardzo dobry kontakt. Pomaga to we współpracy przez te kilka godzin spędzonych razem. Buduje więź oraz zaufanie. To ona pomoże Ci w tym ostatnim etapie porodu, kiedy będziesz miała wrażenie, że nie dasz już rady. Położna pomoże Ci uniknąć nacięcia krocza, oczywiście jeżeli będzie taka możliwość. Musisz słuchać jej wskazówek i wierzyć we własne siły.

Aktualności
19 CZERWCA 2017
Nasza nowość - elektroniczny laktator LOVI Expert - od teraz dostępny w Twoim sklepie.
© by Lovi . Wszystkie prawa zastrzeżone.
Zadzwoń do nas:
tel. +48 46 858 00 00
(obsługa klienta czynna w godzinach od 8 do 15)
Newsletter
Zostaw nam swój adres e-mail, a co miesiąc
otrzymasz newsletter wypełniony nowościami.
W ramach naszej witryny wykorzystujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.
AKCEPTUJĘ
';
ZAMKNIJ

Karmienie piersią jest jedynym naturalnym sposobem żywienia niemowląt i żaden preparat zastępujący mleko kobiece nie posiada identycznych właściwości, co mleko kobiece.
Bardzo dziękujemy za zgłoszenie się do testów butelki LOVI Medical+.
Z góry bardzo dziękujemy za opinię.

ANKIETA DOTYCZĄCA UŻYTKOWANIA BUTELKI LOVI MEDICAL+

Uprzejmie prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi lub odpowiedź na poniższe pytania:

Cz. I - wypełnić przed przetestowaniem butelki LOVI Medical+:

  1. Czy używała Pani butelki LOVI Medical+?
    TAK NIE
  2. Czy słyszała Pani o butelce LOVI Medical+? Jeśli tak, to skąd?
    nie słyszałam
    tak, z Internetu
    tak, od koleżanki/znajomej
    usłyszałam o niej w innych okolicznościach (jakich?):

cz. II - wypełnić po użyciu butelki LOVI Medical+:

  1. Czy butelka LOVI Medical+ spełniła Pani oczekiwania? W jakim stopniu?
  2. Czy smoczek dobrze się odpowietrza?
  3. Czy przejrzystość butelki jest porównywalna do innych butelek do karmienia?
  4. Jakie zalety posiada według Pani butelka LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem?
  5. Czy zauważyła Pani różnice między karmieniem butelką LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem a innymi butelkami ze smoczkiem z jednorodnego silikonu? Jeśli tak to jakie?
  6. Czy miała Pani jakiekolwiek problemy z użytkowaniem butelki LOVI Medical+? Jeśli tak to jakie?
  7. Czy zauważyła Pani różnicę pomiędzy poprzednio używaną przez Panią butelką LOVI (pyt. do Mam używających wcześniej butelki LOVI)
WYŚLIJANULUJ