Poznaj korzyści dla Twojego dziecka i Ciebie płynące z karmienia piersią.
Dowiedz się jak karmić piersią i jak pokonać problemy związane z laktacją.
CIĄŻA i PORÓD
Widok sekcji
Artykuły
Filmy
Narzędzia

6 sposobów na obrzęki nóg w ciąży latem

Opuchnięte nogi to częsty problem przyszłych mam. I choć piękna pogoda z reguły cieszy, wysokie temperatury na dworze mogą potęgować uczucie dyskomfortu z tym związane. Podpowiadamy jak sobie radzić z obrzękami nóg latem.
kobieta w ciąży siedząc na trawie ćwiczy, ciężarna siedzi na trawie i schyla się do nogi, obrzęki nó
Redakcja LOVI, konsultacja merytoryczna lek. med. dr Paweł Palacz, ginekolog, położnik | 25 czerwca 2018
1 komentarzy | Dodaj ocenę: (1)
KONSULTACJA MERYTORYCZNA
lek. med. Paweł Palacz

ginekolog, położnik

Przyczyny obrzęków

Pod koniec ciąży w Twoim organizmie zacznie gromadzić się woda. W trakcie porodu przyszła mama, traci dużo płynów. Aby zapobiec odwodnieniu, organizm w ciąży zatrzymuje wodę. Jej nadmiar ucieka do tkanek. Krążenie żylno-limfatyczne jest spowolnione, wskutek czego tworzą się obrzęki. W końcówce ciąży znacznie powiększa się ciężar ciała. Powiększona macica uciska na żyły, dodatkowo potęgując uczucie ciężkości nóg. I choć obrzęki są rzeczą naturalną, mogą być bardzo uciążliwe, szczególnie, kiedy za oknem jest upał. 

Sprawdzone sposoby na obrzęki nóg

1. Ochładzaj ciało

Latem, kiedy temperatury powietrza sią wysokie, szczególnie pomocne w walce z obrzękami jest ochładzanie ciała. Zimno zmniejsza obrzęki. Jeśli oprócz nóg puchną Ci dłonie i twarz, najlepiej sprawdzi się letni prysznic. To idealny sposób na schłodzenie całego ciała. Chłodzące kompresy z zimnych ręczników możesz przykładać miejscowo. Jeśli obrzęki są duże, zrób lodowy kompres. Kilka kostek lodu włożonych w folię, owiniętych ręcznikiem doskonale schłodzi spuchnięte kostki. W aptekach dostępne są również gotowe kompresy chłodzące. 

Noś przy sobie preparaty chłodzące odpowiednie dla kobiet w ciąży. Zapytaj o nie w aptece. Spraye i żele z mentolem sprawdzą się w podróży i w pracy.

Unikaj spacerów w godzinach, kiedy jest największe nasłonecznienie. Jeśli musisz wyjść staraj się poruszać w cieniu.

2. Ćwicz

Aktywność fizyczna to dobry sposób na złagodzenie obrzęków. Ćwiczenia, które angażują mięśnie nóg, pobudzają również odpływ krwi z kończyn. Trenuj w domu wykonując proste ćwiczenia gimnastyczne. Możesz wykonywać je na leżąco. Połóż się na ziemi i „pedałuj” nogami, jakbyś jechała na rowerze. Z pozycji leżącej poruszaj nogami na przemian w pionie lub poziomie. 

Wystarczy 20 minutowy trening codziennie, aby złagodzić przykre dolegliwości. Jeśli nie masz możliwości lub nie możesz ćwiczyć – spaceruj. Szybki marsz to prosty trening, a 30 minutowy spacer wystarczy, aby pobudzić pracę mięśni i złagodzić opuchliznę kostek.

Jeśli dokuczają Ci obrzęki kończyn, a Ty właśnie jesteś w pracy, poćwicz chwilę na stojąco przy krześle. Opierając się o nie, nie stracisz równowagi, a krótka gimnastyka przy biurku to szybka i skuteczna metoda na pobudzenie krążenia w kończynach. Złap się oparcia i unoś nogi na przemian do tyłu. Zadzieraj je jak najwyżej, zginając w kolanie. Podpierając się o krzesło wspinaj się na palce. To ćwiczenia angażuje mięśnie łydek. Wytrzymaj kilka sekund w takiej pozycji, a potem powtórz ćwiczenie.

Ćwiczyć możesz również na siedząco. Proste ćwiczenia możesz wykonać siedząc przy biurku, jadąc autobusem czy siedząc w poczekalni np. w przychodni. Oderwij stopy od ziemi i wykonuj okrężne ruchy. W trakcie ćwiczenia zadzieraj palce do góry. Kręć stopami raz w jedną raz w drugą stronę. Ćwiczenie wykonaj kilka razy.

3. Stosuj preparaty na obrzęki

W aptekach dostępne są kremy, które redukują opuchliznę. Wybieraj tylko te, które są bezpieczne dla kobiet w ciąży. Najlepsze będą naturalne, wykonane na bazie komponentów roślinnych. W ich składzie znajdziesz wyciąg z kasztanowca na dobre krążenie, arnikę poprawiającą przepływ krwi, czy wyciąg z liści winogron działający przeciwbólowo i regeneracyjnie. 

4.Trzymaj nogi w górze

Jeśli uniesiesz nogi w górę dzięki sile ciążenia nadmiar krwi i limfy, odpłynie w dół. Najlepiej wykonuj ćwiczenia na leżąco. Z tej pozycji unieś nogi w górę i oprzyj o fotel lub o ścianę. Leż tak przez jakiś czas. Ważne, abyś ułożyła się tak, aby nogi były wyżej niż poziom serca. Zanim wykonasz ćwiczenie, warto wcześniej rozruszać stopy. Stań kilka razy na palcach, przenosząc ciężar ciała ze stopy na stopę.

Aby zminimalizować opuchliznę nóg, staraj się unosić nogi również wtedy, gdy siedzisz czy śpisz. W łóżku podkładaj pod nogi poduszki, kiedy siedzisz przy stole lub biurku kładź nogi na innym krześle czy stołku.

5. Pójdź na masaż

Masaż całego ciała pobudza krążenie krwi. Dzięki niemu pozbędziesz się nadmiaru limfy zgromadzonej w tkankach. Jeśli wybierasz się na masaż, warto poprosić o wykonanie drenażu limfatycznego. Ten rodzaj masażu uciskowego przyśpiesza oczyszczanie organizmu i zalecany jest osobom z tendencjami do obrzęków.

Zanim udasz się do profesjonalnego salonu masażu, skonsultuj z lekarzem prowadzącym ciążę, czy w Twoim stanie jest to wskazane. Choć masaż skutecznie łagodzi obrzęki, decyzji o wykonaniu go nie podejmuj samodzielnie. Nie wszystkie zabiegi są odpowiednie dla kobiet w ciąży.

Jeśli w Twojej okolicy nie ma dobrych gabinetów kosmetycznych lub nie lubisz wizyt w salonach kosmetycznych, poproś o delikatny masaż swojego męża. Masować możesz się również sama. Wykorzystaj do tego ulubiony olejek i samodzielnie wykonaj masaż nóg. Pamiętaj, aby masując łydki kierować się z dołu do góry, czyli w stronę serca. 

W upalne dni sprawdzi się również masaż z użyciem prysznica. Nie tylko pozwoli Ci się schłodzić, ale również pozbyć się nadmiaru płynów z tkanek. Masaż wodny wykonuj polewając się na zmianę ciepłą i chłodną wodą.

6. Stosuj specjalne plastry

Aby zredukować obrzęki nóg możesz wykorzystać plastry. Kinesiotaping to metoda polegająca na oklejaniu ciała. Dzięki specjalnym plastrom poprawia się krążenie, a limfa odpływa z tkanek. Można je naklejać samodzielnie i są bezpieczne dla kobiet w ciąży. Jeśli stosujesz plastry pierwszy raz i nie wiesz jak z nich skutecznie skorzystać, możesz umówić się na wizytę do fizjoterapeuty. Pokaże Ci on jak powinnaś naklejać plastry. Z reguły nakleja się je naokoło nogi – kostki lub uda.

Jak zapobiegać obrzękom nóg

Aby nogi puchły jak najmniej pamiętaj:

  • nie stój zbyt długo w miejscu,

  • nie siedź zbyt długo w jednej pozycji,

  • nie siedź za długo na słońcu,

  • unikaj gorących kąpieli,

  • siedząc nie zakładaj nogi na nogę,

  • noś wygodne buty, najlepiej wykonane z naturalnych materiałów i na płaskim obcasie,

  • noś luźne, nieopinające ubrania,

  • dużo pij, inaczej organizm w obawie przed brakiem płynów, zacznie gromadzić jeszcze więcej wody,

  • noś rajstopy, skarpetki uciskowe zapobiegające tworzeniu się obrzęków.

Czy obrzęki są groźne dla zdrowia

Choć cierpi na nie większość ciężarnych, i z reguły mijają same, nie lekceważ problemu, jeśli:

  • opuchnięte masz całe ciało,

  • obrzęki nie znikają w nocy, budzisz się już spuchnięta,

  • opuchlizna nie znika samoistnie tylko pogłębia się w miarę upływu czasu.

Obrzęki mogą świadczyć również o innych groźnych powikłaniach II połowy ciąży – nadciśnieniu ciążowym i stanie przedrzucawkowym. Koniecznie poinformuj o nich swojego lekarza.

Aktualności
10 GRUDNIA 2018
Zrób zdjęcie swojemu słodko śpiącemu maluszkowi i wygraj 1 z 50 wyjątkowych zestawów Buddy Bear!
© by Lovi . Wszystkie prawa zastrzeżone.
Zadzwoń do nas:
tel. +48 46 858 00 00
(obsługa klienta czynna w godzinach od 8 do 15)
Newsletter
Zostaw nam swój adres e-mail, a co miesiąc
otrzymasz newsletter wypełniony nowościami.
W ramach naszej witryny wykorzystujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.
AKCEPTUJĘ
';
ZAMKNIJ

Karmienie piersią jest jedynym naturalnym sposobem żywienia niemowląt i żaden preparat zastępujący mleko kobiece nie posiada identycznych właściwości, co mleko kobiece.
Bardzo dziękujemy za zgłoszenie się do testów butelki LOVI Medical+.
Z góry bardzo dziękujemy za opinię.

ANKIETA DOTYCZĄCA UŻYTKOWANIA BUTELKI LOVI MEDICAL+

Uprzejmie prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi lub odpowiedź na poniższe pytania:

Cz. I - wypełnić przed przetestowaniem butelki LOVI Medical+:

  1. Czy używała Pani butelki LOVI Medical+?
    TAK NIE
  2. Czy słyszała Pani o butelce LOVI Medical+? Jeśli tak, to skąd?
    nie słyszałam
    tak, z Internetu
    tak, od koleżanki/znajomej
    usłyszałam o niej w innych okolicznościach (jakich?):

cz. II - wypełnić po użyciu butelki LOVI Medical+:

  1. Czy butelka LOVI Medical+ spełniła Pani oczekiwania? W jakim stopniu?
  2. Czy smoczek dobrze się odpowietrza?
  3. Czy przejrzystość butelki jest porównywalna do innych butelek do karmienia?
  4. Jakie zalety posiada według Pani butelka LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem?
  5. Czy zauważyła Pani różnice między karmieniem butelką LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem a innymi butelkami ze smoczkiem z jednorodnego silikonu? Jeśli tak to jakie?
  6. Czy miała Pani jakiekolwiek problemy z użytkowaniem butelki LOVI Medical+? Jeśli tak to jakie?
  7. Czy zauważyła Pani różnicę pomiędzy poprzednio używaną przez Panią butelką LOVI (pyt. do Mam używających wcześniej butelki LOVI)
WYŚLIJANULUJ