Poznaj korzyści dla Twojego dziecka i Ciebie płynące z karmienia piersią.
Dowiedz się jak karmić piersią i jak pokonać problemy związane z laktacją.
CIĄŻA i PORÓD
Widok sekcji
Artykuły
Filmy
Narzędzia

Aktywnie przez ciążę

Kiedy Dorota ukończyła półmaraton, była w drugim miesiącu ciąży. Kilka koleżanek znacząco postukało się wtedy w głowę. - Bieganie? W ciąży? - dziwiły się. Dorota odpierała ich ataki i mówiła: ruch to zdrowie. - Jeśli nie ma przeciwwskazań, to aktywność w ciąży ma same plusy. Wbrew przesądom ciężarna kobieta nie musi znacznie przytyć - popiera ją dr Jacek Tulimowski, warszawski ginekolog-położnik.
Aktywność fizyczna w ciąży
Piotr Hykawy-Zabłocki | 2 stycznia 2013
408 komentarzy | Dodaj ocenę: (5)

Od razu wyjaśnijmy: nie każda pani w ciąży powinna startować w biegach długodystansowych. Dorota, menadżerka z Poznania, trenuje od wielu lat, startowała w maratonach, dlatego jej lekarz nie miał wątpliwości, że półmaraton nie zaszkodzi ani jej, ani dziecku.

Ale kobiety, które na co dzień ruszają się mniej niż Dorota też powinny pomyśleć o swojej kondycji. - Brak przeciwwskazań to właściwie wskazanie do aktywności - mówi dr Tulimowski.

W zdrowym ciele zdrowy duch

Jeśli kobieta zanim zajdzie w ciążę prowadzi aktywny tryb życia, wtedy problemu nie ma. Powinna tylko być w kontakcie z lekarzem, bo nie każdy sport nadaje się dla kobiet w ciąży. Czasami trzeba też zmienić natężenie ćwiczeń, czy obciążenia. - Ja pierwsze badanie kontrolne miałam po południu, a rano zrobiłam sobie rozruch - śmieje się Dorota. Od razu powiedziała, że nie ma zamiaru przeleżeć ciąży w łóżku. - Mój ginekolog zbadał mnie, powiedział, że jestem zdrowa, że ciąża jest ok i powiedział, że mogę biegać. Rozpisaliśmy razem grafik, kiedy powinnam skrócić dystanse i zwolnić tempo - opowiada Dorota, która teraz jest w siódmym miesiącu ciąży. - Z takim ciężarem - tu z dumą prezentuje swój brzuch - teraz pozostały mi tylko spacery. Ale czuję się świetnie - mówi. W międzyczasie zdążyła jednak wejść na kilka tatrzańskich szczytów, ale jak podkreśla, miała wtedy mniejszy brzuszek.

Do roboty, drogie panie

- Brawo, brawo, brawo - mówi dr Jacek Tulimowski, gdy usłyszał o Dorocie. Od razu zaczyna tłumaczyć, że kobiety, które są aktywne w ciąży, mają lepsze samopoczucie, lepiej znoszą poród i okres połogu, szybciej wracają do swojej normalnej wagi, słowem: same plusy.

- Oczywiście dotyczy to pań, które były aktywne już wcześniej. Wtedy naprawdę warto to kontynuować w czasie ciąży - dodaje.

Wiadomo, że wysiłek będzie stopniowo coraz mniejszy, ale ruszać się trzeba. - Mój trener fitnessu rozpisał mi po kolei, tydzień po tygodniu, kolejne zajęcia. Jest równocześnie rehabilitantem, więc wie co robi, poza tym pokazałam mój grafik lekarzowi. Ćwiczę dużo mniej niż kiedyś, ale sprawia mi to frajdę - opowiada Ania, farmaceutka z Warszawy.

Lekarz już w czasie pierwszej wizyty powinien określić, czy są jakieś zagrożenia dla ciąży, zapytać o aktywność fizyczną, sprawdzić BMI (czyli współczynnik masy ciała). Bo wielkim wrogiem kobiet w ciąży jest waga. W skrócie: jedzą za dwie osoby i odpoczywają. - Błąd! - denerwuje się Jacek Tulimowski. - Kobieta ma jeść dla dwóch osób, a nie za dwie osoby. Dziecko w brzuchu da sobie radę. A dodatkowa bułka, lody, duża kolacja - idą w biodra, jak to się popularnie mówi - dodaje.

Dlatego właśnie oprócz ruchu ważna jest dieta: więcej warzyw i owoców zamiast klusek i razowe pieczywo zamiast pszennych bułek.

Na kanapie już nie leży leń

A jeśli kobieta nie uprawiała sportów przed ciążą? - Wtedy nie powinno się nagle zaczynać treningów - zaznacza dr Tulimowski. Ale to też nie znaczy, że wystarczy „leżeć i pachnieć”. Aquatreningi, spacery, specjalne zajęcia dla kobiet w ciąży - taka lekka sportowa aktywność na pewno nie zaszkodzi, jeśli ciąża jest prawidłowa.

- Zresztą jeśli kobieta planuje ciążę, to warto pół roku wcześniej zacząć ćwiczyć - podpowiada Jacek Tulimowski. Wtedy organizm będzie w lepszej formie, a kobieta będzie mogła więcej rzeczy robić przez całe dziewięć miesięcy.

Trzeba też pamiętać, że aktywność fizyczna to nie tylko sport. Można przecież chodzić na spacery - one też dają wspaniałe efekty.

Leń też człowiek

Łatwo powiedzieć, w rzeczywistości trudniej to zrealizować. Warto więc pomyśleć o wszystkich koszmarnych nadciśnieniach, zakrzepicach i żylakach, które czyhają na kobiety, które w czasie ciąży przybiorą za bardzo na wadze. Ale przydałby się też jakiś bodziec pozytywny - i tu rola panów. Przyszli ojcowie mogą ćwiczyć z żonami, zachęcać je, i razem z nimi zdrowo się odżywiać. Razem jest przecież dużo łatwiej.

Psycholog Monika Cichomska z poradni psychologicznej Pomoc Rodzicom ostrzega jednak, by nie robić nic na siłę. - Jeśli mamy potrzebę ćwiczenia, to dobrze. Jeśli chcemy robić to nie tylko dla siebie, ale i dla dziecka, to są bardzo szlachetne pobudki - mówi. Ale jeśli kobieta po prostu ulega modzie na bycie piękną w ciąży, to niedobrze. Będzie wtedy ćwiczyła na siłę, i na pewno to nie poprawi jej samopoczucia. - Pamiętajmy też, że czasami kobieta w ciąży potrzebuje po prostu poleniuchowania w łóżku - śmieje się Monika Cichomska.

Aktualności
19 CZERWCA 2017
Nasza nowość - elektroniczny laktator LOVI Expert - od teraz dostępny w Twoim sklepie.
© by Lovi . Wszystkie prawa zastrzeżone.
Zadzwoń do nas:
tel. +48 46 858 00 00
(obsługa klienta czynna w godzinach od 8 do 15)
Newsletter
Zostaw nam swój adres e-mail, a co miesiąc
otrzymasz newsletter wypełniony nowościami.
W ramach naszej witryny wykorzystujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.
AKCEPTUJĘ
';
ZAMKNIJ

Karmienie piersią jest jedynym naturalnym sposobem żywienia niemowląt i żaden preparat zastępujący mleko kobiece nie posiada identycznych właściwości, co mleko kobiece.
Bardzo dziękujemy za zgłoszenie się do testów butelki LOVI Medical+.
Z góry bardzo dziękujemy za opinię.

ANKIETA DOTYCZĄCA UŻYTKOWANIA BUTELKI LOVI MEDICAL+

Uprzejmie prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi lub odpowiedź na poniższe pytania:

Cz. I - wypełnić przed przetestowaniem butelki LOVI Medical+:

  1. Czy używała Pani butelki LOVI Medical+?
    TAK NIE
  2. Czy słyszała Pani o butelce LOVI Medical+? Jeśli tak, to skąd?
    nie słyszałam
    tak, z Internetu
    tak, od koleżanki/znajomej
    usłyszałam o niej w innych okolicznościach (jakich?):

cz. II - wypełnić po użyciu butelki LOVI Medical+:

  1. Czy butelka LOVI Medical+ spełniła Pani oczekiwania? W jakim stopniu?
  2. Czy smoczek dobrze się odpowietrza?
  3. Czy przejrzystość butelki jest porównywalna do innych butelek do karmienia?
  4. Jakie zalety posiada według Pani butelka LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem?
  5. Czy zauważyła Pani różnice między karmieniem butelką LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem a innymi butelkami ze smoczkiem z jednorodnego silikonu? Jeśli tak to jakie?
  6. Czy miała Pani jakiekolwiek problemy z użytkowaniem butelki LOVI Medical+? Jeśli tak to jakie?
  7. Czy zauważyła Pani różnicę pomiędzy poprzednio używaną przez Panią butelką LOVI (pyt. do Mam używających wcześniej butelki LOVI)
WYŚLIJANULUJ