Poznaj korzyści dla Twojego dziecka i Ciebie płynące z karmienia piersią.
Dowiedz się jak karmić piersią i jak pokonać problemy związane z laktacją.
CIĄŻA i PORÓD
Widok sekcji
Artykuły
Filmy
Narzędzia

Nietrzymanie moczu po porodzie

Problem nietrzymania moczu dotyka wiele kobiet po porodzie. Dowiedz się, co możesz zrobić by uniknąć tej dolegliwości.
Młoda mama z niemowlakiem, lekarz, nietrzymanie moczu, lovi.pl
Redakcja LOVI, konsultacja merytoryczna lek. med. dr Paweł Palacz, ginekolog, położnik | 1 grudnia 2017
26 komentarzy | Dodaj ocenę: (5)
KONSULTACJA MERYTORYCZNA
lek. med. Paweł Palacz

ginekolog, położnik

Nietrzymanie moczu to krępująca dolegliwość, której doświadcza niestety bardzo wiele kobiet po porodzie. Kaszel, kichanie, śmiech czy choćby podniesienie dziecka mogą spowodować popuszczanie kilku kropel, a czasem nawet znacznie większej ilości moczu. Jest to tzw. wysiłkowe nietrzymanie moczu. Na szczęście są sposoby na uniknięcie tego problemu.

Winę za nietrzymanie moczu ponoszą rozluźnione mięśnie dna macicy, czyli tzw. mięśnie Kegla. Mięśnie te podtrzymują narządy wewnętrzne znajdujące się w jamie brzusznej. Podczas ciąży mięśnie dna miednicy są szczególnie mocno są obciążone z powodu rosnącej macicy i płodu. Z tego powodu problem nietrzymania moczu może wystąpić nie tylko po porodzie naturalnym, lecz także i u kobiet po cesarskim cięciu.

Zwiotczeniu ponadto ulegają więzadła podtrzymujące końcowy odcinek układu moczowego, które odpowiadają za zamykanie cewki moczowej. Wskutek tego kobieta nie jest w stanie, w niektórych sytuacjach, kontrolować wyciekania moczu.

 Ryzyko wystąpienia nietrzymania moczu po porodzie jest większe, gdy:

  • kobieta rodzi dziecko o wadze powyżej 4 kg;

  • kobieta ma za sobą więcej niż jeden poród;

  • podczas porodu zastosowano próżnociąg lub kleszcze;

  • kobieta jest otyła.

W każdym z powyższych przypadków może dojść do uszkodzenia mięśni krocza. Poza tym kłopoty z utrzymaniem moczu mogą wynikać z otyłości lub zaparć, które dokuczają wielu kobietom podczas ciąży.

1.       Dbaj o prawidłową masę ciała

Nadwaga sprzyja wysiłkowemu nietrzymaniu moczu. Dla tego warto dołożyć wszelkich starań by zachować prawidłową wagę zarówno podczas ciąży, jaki i połogu. Pamiętaj, więc by twoja dieta była zdrowa i odpowiednio zbilansowana [link] oraz postaraj się znaleźć czas na aktywność fizyczną.

2.       Ćwicz mięśnie dna miednicy – ćwiczenia Kegla

Ćwiczenia mięśni dna miednicy mają tę zaletę, że mogą być wykonywane niemal zawsze i wszędzie. Polegają na świadomym napinaniu i rozluźnianiu mięśni odpowiedzialnych za utrzymanie moczu. Można rozpoznać je podczas oddawania moczu wstrzymując kilka razy strumień. Nie należy jednak ćwiczyć w trakcie oddawania moczu, ponieważ utrudnia to całkowite opróżnienie pęcherza, co może spowodować infekcje dróg moczowych. W ciągu dnia za to już bez ograniczeń można wykonać jeszcze kilka serii. Dobrze jest ćwiczyć w różnych pozycjach – na siedząco, na stojąco czy podczas chodzenia.


Uwaga !
Zwróć się o pomoc do lekarza, jeżeli mimo regularnych ćwiczeń przez kilka tygodni, dolegliwości nie ustępują. Może on zalecić Ci leczenie farmakologiczne lub zabieg elektrostymulacji mięśni dna miednicy.

Aby wzmocnić efekt ćwiczeń dostępne są specjalne urządzenia stymulujące mięśnie dna miednicy. Dla młodej mamy idealne będą takie, które bezpiecznie można stosować samodzielnie w domu takie jak np. Kegel Plus, czy Elise.

3.       Dieta bogata w błonnik

Zaparcia to kolejny czynnik mogący wzmagać nietrzymanie moczu. W Twojej diecie nie może, więc zabraknąć składników bogatych w błonnik. Są to przede wszystkim owoce, takie jak np. jabłka, gruszki, śliwki, arbuzy i ananas oraz warzywa: burak, marchew, pietruszka, seler, jarmuż, szpinak. Dobrym pomysłem są soki z surowych owoców i warzyw. Nie tylko pomagają na zaparcia, lecz też i dostarczają wielu cennych witamin i minerałów oraz sprzyjają oczyszczaniu dróg moczowych.

Zanim całkowicie uporasz się z problemem nietrzymania moczu musisz jakoś w miarę normalnie funkcjonować, na co dzień. Są sposoby na uniknięcie przykrych niespodzianek.

  • Zawsze korzystaj z toalety przed wyjściem. Nawet, gdy w danym momencie nie czujesz wyraźnej potrzeby. Gdy poczujesz parcie na pęcherz może już być za późno na poszukiwanie toalety.

  • Staraj się unikać picia tuż przed wyjściem. Szczególnie napoje moczopędne, takie jak kawa, herbata czy napary z ziół, mogą przyczynić się do niezręcznych zdarzeń. Nie oznacza to jednak, że powinnaś w ogóle ograniczyć spożywanie napojów. Może to dorowadzić do odwodnienia, zwłaszcza, jeśli karmisz piersią. Poza tym oddawanie zbyt małej ilości moczu może wywołać stan zapalny dolnych dróg moczowych.

  • Pamiętaj o prawidłowej higienie intymnej. Zakładaj bawełnianą oddychającą bieliznę i użyj wkładek higienicznych. Dostępne są specjalne wkładki przeznaczone dla kobiet z problemem nietrzymania moczu. Miej przy sobie na wszelki wypadek zapas wkładek i majtki na zmianę. Wilgoć sprzyja namnażaniu się bakterii i może prowadzić do rozwinięcia się infekcji.

  • Nie zaniedbuj ćwiczeń Kegla. Zrób co najmniej 2 -3 serie po 10 powtórzeń dziennie. Zwróć przy tym uwagę na oddech. Mięśnie dna miednicy najefektywniej ćwiczy się na wydechu. Przekonaj się sama!

Dbanie o mięśnie dna macicy oraz o zdrowie dróg moczowych powinno wejść w nawyk każdej kobiety i to nie tylko podczas ciąży i połogu. Niećwiczone mięśnie z wiekiem osłabiają się i co raz trudniej będzie je odbudować. Nietrzymanie moczu, co prawda nie jest dolegliwością uniemożliwiającą funkcjonowanie, jednak z pewnością znacznie obniża jakość życia. Ćwicz więc regularnie! Warto.

Aktualności
13 LISTOPADA 2018
Jesteś w ciąży? Planujesz karmić piersią? Bez względu na to, w jaki sposób urodzi się Twój maluszek, weź udział w konkursie "Karmię piersią po cesarskim cięciu" i zdobądź laktator elektryczny bądź ręczny LOVI Expert!
© by Lovi . Wszystkie prawa zastrzeżone.
Zadzwoń do nas:
tel. +48 46 858 00 00
(obsługa klienta czynna w godzinach od 8 do 15)
Newsletter
Zostaw nam swój adres e-mail, a co miesiąc
otrzymasz newsletter wypełniony nowościami.
W ramach naszej witryny wykorzystujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.
AKCEPTUJĘ
';
ZAMKNIJ

Karmienie piersią jest jedynym naturalnym sposobem żywienia niemowląt i żaden preparat zastępujący mleko kobiece nie posiada identycznych właściwości, co mleko kobiece.
Bardzo dziękujemy za zgłoszenie się do testów butelki LOVI Medical+.
Z góry bardzo dziękujemy za opinię.

ANKIETA DOTYCZĄCA UŻYTKOWANIA BUTELKI LOVI MEDICAL+

Uprzejmie prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi lub odpowiedź na poniższe pytania:

Cz. I - wypełnić przed przetestowaniem butelki LOVI Medical+:

  1. Czy używała Pani butelki LOVI Medical+?
    TAK NIE
  2. Czy słyszała Pani o butelce LOVI Medical+? Jeśli tak, to skąd?
    nie słyszałam
    tak, z Internetu
    tak, od koleżanki/znajomej
    usłyszałam o niej w innych okolicznościach (jakich?):

cz. II - wypełnić po użyciu butelki LOVI Medical+:

  1. Czy butelka LOVI Medical+ spełniła Pani oczekiwania? W jakim stopniu?
  2. Czy smoczek dobrze się odpowietrza?
  3. Czy przejrzystość butelki jest porównywalna do innych butelek do karmienia?
  4. Jakie zalety posiada według Pani butelka LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem?
  5. Czy zauważyła Pani różnice między karmieniem butelką LOVI Medical+ z dynamicznym smoczkiem a innymi butelkami ze smoczkiem z jednorodnego silikonu? Jeśli tak to jakie?
  6. Czy miała Pani jakiekolwiek problemy z użytkowaniem butelki LOVI Medical+? Jeśli tak to jakie?
  7. Czy zauważyła Pani różnicę pomiędzy poprzednio używaną przez Panią butelką LOVI (pyt. do Mam używających wcześniej butelki LOVI)
WYŚLIJANULUJ